11 آذر 1397 دسته بندی: مقالات

راه تشخیص کارکرد واقعی خودرو چیست؟

دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو یکی از روش های گرانتر فروختن خودرو است که اگر در هنگام خرید تشخیص داده نشود خودرو بیشتر از قیمت واقعی آن فروخته خواهد شد.

 البته دستکاری کیلومتر کارکرد خودرو فقط در ایران نیست و در کشوری مانند آلمان و شهر مونیخ حدود ۳۰ درصد و بلژیک حدود ۸.۶ درصد فروشندگان کیلومتر کارکرد خودرو را دستکاری می‌کنند. در ایران نیز تعدادی از باتری‌سازها می‌توانند اینکار را انجام دهند و مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و در برخی مواقع این کار یک درآمد همیشگی محسوب می‌شود. در این روش علاوه بر اینکه خریدار خودرو را گرانتر از قیمت واقعی آن خریداری می‌کند، هزینه نگهداری بیشتری نیز بر خریدار تحمیل می‌شود.

تشخیص کارکرد واقعی خودرو
روش هایی برای تشخیص کارکرد خودرو وجود دارد مانند بررسی دفترچه ثبت نمایندگی، وضعیت ظاهری خودرو و چک کردن ECU، اما باید گفت تشخیص میزان دقیق کیلومتر کارکرد خودرو وجود ندارد. حتی خودروهای مجهز به ECU که با دیاگ کارکرد آن‌ها قابل تشخیص است، روش هایی وجود دارد که کارکرد خودرو را راحت تغییر می‌دهند بدون اینکه دیاگ متوجه شود.

تشخیص کارکرد خودرو از ظاهر
یکی از روش هایی که می‌توان تا حد زیادی میزان کارکرد خودرو را تشخیص داد نگاه ظاهری به خودرو است. شما می‌توانید با نگاه کردن به میزان سائیدگی فرمان و یا پدال گاز و یا با نگاه به وضعیت رادیاتور و رو دری،می‌تواند تا حد زیادی شما را برای تشخیص میزان کارکرد خودرو در هنگام خرید کمک کند. حال باید به اینکه نکته اشاره کرد که این موارد توسط یک دلال ماهر قابل رفع هستند اما می‌توانید با استفاده از کارشناس مجرب دو مورد که توسط دلالان تعویض نمی‌شود را چک کنید. مورد اول رادیاتور خودرو برای خودروهای کارکرد بالا است. فاصله موجود در رادیاتور در گذر زمان بر اثر برخورد حشرات، گرد و غبار و هوا افزایش می‌یابد و هر چقدر این فاصله بیشتر شود نشان از کارکرد بالای خودرو دارد. اگر در هنگام خرید متوجه فاصله های غیرمنطقی در میان پره های رادیاتور شدید پس بدانید که این رادیاتور دستکاری شده است. در هنگام خرید باید به این موضوع دقت کنید که رادیاتور خودرو در هر ۱۵۰ هزار کیلومتر تعویض می‌شود و در صورت تعویض زودتر رادیاتور این مورد جای سوال دارد و باید به این موضوع توجه داشته باشید.
مورد دوم دیسک ترمز برای خودروهای کارکرد پایین است. دیسک ترمز اگر حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته باشد دارای لبه‌های تیزی می‌شود و اگر در هنگام خرید خودرو با کارکرد کیلومتر پایین مانند ۲۰ یا ۳۰ و یا ۴۰ هزار کیلومتر، دیسک ترمز دارای لبه‌های تیزی بود پس کارکرد این خودرو دستکاری شده است.

 

منبع : خودرو بانک

نوشته های مشابه