3 مرداد 1398 دسته بندی: تخصصی گیربکس

ساعت گیربکس یا valve body چیست ؟

ساعت گیربکس یا بلوک هیدرولیک – به انگلیسی valve body – در واقع مرکز کنترل گیربکس محسوب می‌شود. ساعت گیربکس اتوماتیک از قسمت‌های مهمی از جمله شیر برقی‌ (salinlode)، کامپیوتر گیربکس (ECU)، سرعت سنج (Speed sensor)، کانال های روغن، سوپاپ و … تشکیل شده است.

کنترل والف یا همان ساعت گیربکس، در واقع محلی است که تمام کانال‌های روغن گیربکس در آن قرار دارد و همینطور در این قسمت سوپاپ‌ها با استفاده از فشار فنر‌ها یا فشار روتی، تغییر مکان می‌دهند که نتیجه این تغییر مکان، تغییر جهت و فشار روغن گیربکس است که باعث کنترل توربین‌ها و سرو‌ها و در نتیجه ضریب دنده در گیربکس می‌شود.به عنوان مثال سوپاپ سه به چهار وظیفه تعویض ضریب دنده از سه به چهار را بر عهده دارد یا سوپاپ چهار به سه که عکس این عمل را بر عهده دارد و ضریب دنده را از چهار به سه تغییر می‌دهد.

هنگامی که دستور تغییر وضعیت در دنده‌های گیربکس صورت می‌پذیرد، کامپیوتر گیربکس به شیر برقی‌ها دستور عمل می‌دهد و وظیفه اصلی بلوک هیدرولیک دریافت فرمان از راننده جهت تصمیم گیری اصلی در گیربیکس در موقع تعویض دنده‌ها در کامپیوتر گیربکس پردازش می‌شود و دستور به شیر برقی‌های گیربکس داده می‌شود. شیر برقی‌های هدف با اعمال فشار روغن در کانال‌ها و در داخل گیربکس به مجموعه کلاچ ها عمل تعویض دنده را انجام می شود.

تنظیم کنترل ساعت در گیربکس اتوماتیک

ساعت کردن گیربکس در واقع همان تنظیم کنترل والف یا ساعت گیربکس اتوماتیک است. در مواردی کنترل والف گیربکس نیاز به تنظیم دارد که باید توسط متخصص انجام شود این موارد شامل؛ ضعیف یا خراب شدن شیر برقی کنترل والف گیربکس اتومبیل است که اگر سال تولید خودرو شما بعد از ۱۹۹۶ است، ممکن این مشکل برای گیربکس آن به وجود بیاید، زیرا از سال ۱۹۹۶ به بعد مرسدس بنز با ارائه گیربکس جدید خودرو‌های خود، شیر برقی را نیز به آن‌ها اضافه کرد و در نهایت تا پایان سال ۱۹۹۸ تمام خودرو‌هایی که گیربکس اتوماتیک داشتند، یک شیر برقی هم به گیربکس آن‌ها متصل بود این شیر در واقع وظیفه کنترل جریان روغن را دارد و در صورت ضعیف یا خراب شدن آن گیربکس فقط روی یک دنده کار تمرکز می‌کند و قادر نیست ضریب دنده خود را تغییر دهد.
اگر مقدار روغن گیربکس تنظیم نباشد و یا بهتر است بگوییم از حد تعیین شده‌ی کنترل والف کم‌تر یا بیشتر باشد، گیربکس خودرو نمی‌تواند فشار مناسبی به سوپاپ‌ها وارد کند و در نتیجه به راننده هشدار تعویض روغن می‌دهد.
به صورت کلی در اکثر مواقع ساعت کردن گیربکس به تنظیم مقدار روغن گیربکس می‌انجامد و در صورت مشاهده آلارم یا اررور در سیستم خودرو، حتما آن را به یک متخصص نشان دهید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه