19 بهمن 1398 دسته بندی: قطعات خودرو

گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هشت سرعته

تیپ ترونیک هشت سرعته در مدل های بزرگ آئودی از پیشرفت چشم گیری داشته است. در مدل قبلی آئودی A8 میزان مصرف سوخت را تقریباً 6 درصد نسبت به تیپ ترونیک شش سرعته کاهش داده است. در گیربکس هشت سرعته پرش در سرعت موتور بین چرخ دنده ها کم نگه می دارد و موتور همیشه در مجاورت محل کار ایده آل خود عمل می کند. گیربکس راحت ، سریع و بسیار انعطاف پذیر می باشد.
گیربکس تیپ ترونیک هشت سرعته
گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هشت سرعته

استحکام فوق العاده گیربکس اتوماتیک تیپ ترونیک هشت سرعته، مبدل کلاسیک گشتاور در تغییر عملکرد و عملکرد اولیه آن قابل توجه است. آئودی در بسیاری از مدلها با موتورهای طولی ، از شش یا هشت دنده بسته به خط مدل ، از تیپ ترونیک استفاده می کند.تیپ ترونیک هشت سرعته در مدل های بزرگ آئودی از پیشرفت چشم گیری داشته است. در مدل قبلی آئودی A8 میزان مصرف سوخت را تقریباً 6 درصد نسبت به تیپ ترونیک شش سرعته کاهش داده است. در گیربکس هشت سرعته پرش در سرعت موتور بین چرخ دنده ها کم نگه می دارد و موتور همیشه در مجاورت محل کار ایده آل خود عمل می کند. گیربکس راحت ، سریع و بسیار انعطاف پذیر می باشد.

مبدل گشتاور تیپ ترونیک
مبدل گشتاور تیپ ترونیک

کلاچ قفل کننده مبدل گشتاور و دمپر یکپارچه نیز نقش مهمی در کارآیی دارند. در هنگام رانندگی معمولی ، کلاچ بسته شده و گیربکس را مستقیماً به موتور متصل می کند. در شرایط خاص با یک لغزش محدود عمل می کند ، که با میراگرها در تعامل است.بدون بروز لرزش سرعت بسیار کم موتور را  اجازه می دهد.هنگامی که ماشین در حالت ایستاده است ، یک کوپل داخلی انتقال را از موتور جدا می کند ، حتی اگر اهرم انتخاب کننده در جایگاه درایو Drive باقی بماند. گردش روغن در مبدل مانع از خسارات ناشی از آن می شود. بنابراین هنگامی که راننده ترمز را آزاد می کند ، کلاچ دوباره درگیر می شود و اثر میرایی مبدل گشتاور ، یک شروع آرام را تضمین می کند.

عملکرد برنامه Dynamic Shift Program) DSP)

برنامه Dynamic Shift Program) DSP) که تیپ ترونیک هشت سرعته را کنترل می کند یک جعبه فولادی کوچک است که در داخل واحد تعویض قرار دارد. از پردازنده پر سرعت استفاده می کند. در حالت  درایو drive ، DSP دنده هاd بالا و سرعت پایین موتور را به نفع رانندگی کارآمد ترجیح می دهد. در حالت اسپرت S ، هنگامی که شتاب بیشتر است در چرخ دنده ها باقی می ماند. در آئودی A8 ، اهرم انتخاب کننده صرفاً به صورت الکترونیکی و بدون اتصال مکانیکی به گیرنده (انتقال توسط سیم) ارتباط برقرار می کند.

اهرم انتخاب کننده در آئودی A8
اهرم انتخاب کننده در آئودی A8

تیپ ترونیک هشت سرعته قادر به همکاری با سیستم استاراستپ آئودی است. برای این منظور ، یک مخزن کوچک هیدرولیک با آب پر شده به طور مداوم پر شده است. پس از توقف مجدداً ، روغن موجود در آن که تقریباً 100 میلی لیتر (38/3 فلوئورس) با استفاده از یک پیستون با فشار وارد اجزای محرک مورد نیاز برای راه اندازی می شود. انتقال بسیار سریع آماده بهره برداری است.

منبع :بلاگ آئودی تکنولوژی

نوشته های مشابه