8 مهر 1398 دسته بندی: تخصصی گیربکس

رانندگی با گیربکس دبل کلاچ، چگونه است؟

مدل‌های استاندارد بی‌ام‌و از جعبه‌دنده‌های خودکار معمولی استفاده می‌کنند اما مدل های قوی‌تر این شرکت که با کد M شناخته می‌شوند دارای جعبه‌دنده‌های دبل کلاچ هستند.

عملکرد گیربکس دبل کلاچ کمی متفاوت با جعبه‌دنده‌ دستی است. برای مثال هیچگونه حالت پارک در جعبه‌دنده‌های دبل کلاچ بی‌ام‌و جود ندارد. با این وجود اما بی‌ام‌و می‌گوید که این جعبه‌دنده‌ها از نظر سادگی همانند یک جعبه‌دنده‌ی دستی معمولی هستند.

حال، این سوال پیش می‌آید که اگر حالت پارک وجود ندارد، پس چگونه می‌توان خودرو را پس از ایست کامل، در حالت پارک قرار داد؟ برای اینکار تنها کافی است تا دسته دنده را در حالت درایو (D) قرار داده و پیشرانه خودرو را خاموش کنید. به این ترتیب جعبه دنده به صورت خودکار در حالت پارک قرار خواهد گرفت.

بی ام دبلیو جعبه‌دنده‌های دبل کلاچ را در مدل‌های M به کار می‌برد و این جعبه‌دندهها را با نام DCT که مخفف dual clutch transmission است معرفی می‌کند. به گفته‌ی بی‌ام‌و این جعبه‌دندهها همگی مزایای جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی را با هم دارند. برای مثال، گیربکس دبل کلاچ بی‌ام‌و از یک سیستم برنامه ریزی هوشمند برای کنترل دنده در سرعت‌های پایین بهره‌مند است. از آنجایی که این جعبه‌دندهها فاقد مبدل گشتاور هستند به همین خاطر در سرعت‌های پایین ممکن است خودرو دچار کمبود گشتاور شود. به همین خاطر بی‌ام‌و از یک سیستم هوشمند در این جعبه‌دندهها استفاده کرده است تا کنترل خودرو را آسان‌تر کند. به این نحو، وقتی شما پدال ترمز را رها می‌کنید، خودرو شروع به حرکت نمی‌کند و نیاز دارید تا حتما پدال گاز را فشار دهید؛ پس این جعبه‌دندهها را می‌توان همانند نمونه‌های دستی دانست.

در هنگام حرکت، اگر پای خود را از روی پدال گاز بردارید، خودرو متوقف نمی‌شود و به حرکت خود با سرعتی در حدود ۴ یا ۵ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد. یک کلید نیز در کنار اهرم تعویض دنده‌ی این خودروها وجود دارد که روی آن کلمه‌ی Drive Logic به چشم می‌خورد. با استفاده از این کلید می‌توانید سرعت تعویض دنده‌‌ي خودرو را تغییر دهید. برای مثال در رانندگی عادی که نیاز دارید خودرو راندمان خوبی داشته باشد، تنها نیاز است این کلید را بر روی حالت نرمال قرار دهید تا تعویض دنده‌های بسیار نرم و بدون تنش را تجربه کنید. در هنگام رانندگی در پیست نیز می‌توانید این کلید را سه بار فشار دهید تا تعویض دنده در حالت اسپرت قرار گیرد.

 

منبع: زومیت

نوشته های مشابه