28 بهمن 1398 دسته بندی: قطعات خودرو

گیربکس اتوماتیک DSG چیست؟

گیربکس اتوماتیک DSG که به گیربکس های دوقلو یا DCT نیز گفته می شود ، اکنون در بسیاری از خودرو ها عرضه می شود.شاید از گیربکس DSG شنیده باشید یا ماشین موردعلاقه شما ممکن است از جعبه دنده DSG ارائه دهد. اما گیربکس DSG چیست و تفاوت آن با سایر گیربکس ها در چه مواردی است؟

گیربکس اتوماتیک DSG چیست؟

 گیربکس اتوماتیک (DSG (direct-shift gearbox نوعی جعبه دنده اتوماتیک با دو کلاچ است.در حالی که اکثر خودروها دارای یک کلاچ هستند. کلاچ دوم مشخص می کند که شما احتمالاً چه دنده ای را می خواهید و آماده می شود. از نظر تئوری ،این بدان معناست که گیربکس همیشه برای حرکت بعدی شما آماده می شود. بنابراین تغییر دنده به طور قابل توجهی سریع و صاف است. بعضا گیربکس دو کلاچ ، دوقلو یا DCT نیز خوانده می شود. اگرچه برخی از تولید کنندگان نام خود را برای آن می گزارند.

سنسورهای موجود در گیربکس به طور مداوم موارد بسیاری را از جمله سرعت خودروی شما ، عملکرد موتور و موقعیت شتاب دهنده برای اندازه گیری دنده بهینه و تغییر مکان اندازه گیری می کنند. نحوه رانندگی و حالت رانندگی که در آن هستید (اگر ماشین شما حالت های مختلفی دارد) به شما کمک می کند تا جعبه دنده تغییر کند. گیربکس دو کلاچ قادر است دنده را فقط در چند صدم ثانیه تغییر دهد.

تعمیرگاه گیربکس دبل کلاچ

نحوه رانندگی ماشین گیربکس DSG

بسیاری از افراد گیربکس اتوماتیک را انتخاب می کنند. زیرا رانندگی ، به خصوص در ترافیک را آسان تر می کنند. لازم نیست نگران استفاده مداوم از کلاچ با پای چپ خود باشید. رانندگی اتومبیل با گیربکس DSG تفاوت چندانی با رانندگی بیشتر اتوماتیک دیگر ندارد. شما باید پای خود را روی ترمز بگذارید تا بین حالت خنثی، پارک، معکوس یا رانندگی drive تغییر کند. ترمز در حالت معکوس یا درایو باعث می شود که ماشین به ترتیب به سمت عقب یا به سمت جلو حرکت کند. این کار عمدی است. زیرا مانور سرعت کم را آسان تر می کند. در هنگام خروج اتومبیل، حالت پارک باید استفاده شود زیرا گیربکس را قفل می کند. اما باز هم نیاز به ترمز دستی دارید.

در بیشتر موارد، هر دو گیربکس شش سرعته و هفت سرعته DSG به اندازه هر گیربکس دیگر قابل اعتماد خواهند بود. برخی تعمیرکاران گزارش داده اند كه گیربكس های قدیمی تر در معرض خرابی های گاه به گاه قرار می گیرند. اما به نظر می رسد گیربکس های جدیدتر بر این مشکلات غلبه كرده اند. خطاها شامل یاتاقان های پر سر و صدا و رفتن به حالت “خانه خاموش”  است. جایی که کامپیوتر موتور قدرت را به حداقل می رساند. با این وجود، در صورت عدم نگهداری و تعویض صحیح، تمام قطعات مکانیکی می توانند به مرور زمان فرسوده شوند. یک DSG معمولاً یکی از انواع گیربکس نرم ومناسب می باشد.  همچنین حداقل 160000 کیلومتر می تواند سالم بماند.

گیربکس دوکلاچه چگونه کار می‌کند؟

اگر شما انواع مختلفی از گیربکس های اتوماتیک را مقایسه می کنید. تفاوت اصلی کلاچ دوم DSG است که دنده بعدی را برای تغییر سریع، روان و نسبتاً کارآمد آماده می کند. برخی از گیربکس های اتوماتیک دارای مبدل گشتاور نرم و آرام تری هستند. اما معمولاً کارایی کمتری دارند.

کدام خودروها با گیربکس DSG در دسترس هستند؟

DSG در اتومبیل های VW Group مانند اصلی Audi TT شروع شده است. شما هنوز هم گیربکس های دو کلاچه در مدل های VW ، SEAT ، Audi ، Skoda و Porsche را پیدا خواهید کرد. اگر به هیچکدام از موارد گفته شده، علاقه نداشتید. فورد ، ولوو ، BMW ، Nissan و MG همه گیربکس DSG را ارائه داده اند .

منبع : بلاگ کاربایر

نوشته های مشابه