3 آذر 1400 دسته بندی: مقالات, تخصصی گیربکس, اخبار

از کجا بفهمیم گیربکس اتومات سالمه؟

«از کجا بفهمیم گیربکس اتومات سالمه؟» برای پاسخ دادن به این سوال باید نشانه‌ های خراب بودن گیربکس اتومات را بشناسید و در صورت مشاهده آنها، به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر مراجعه کنید.

یکی از قسمت‌ های بسیار مهم و حیاتی در خودروهای امروزی، گیربکس اتوماتیک است. ما 4 نوع گیربکس اتومات داریم که پیشنهاد می گردد قبل از خواندن این مطلب با انواع گیربکس اتوماتیک آشنا شوید.

برای اینکه گیربکس اتومات عملکرد مناسب و طول عمر بالایی داشته باشد، باید اقدامات لازم در خصوص نگهداری و مراقبت از آن را جدی بگیرید. چرا که هزینه تعویض گیربکس اتوماتیک‌ حتی می‌ تواند بیشتر از تعویض موتور خودرو نیز باشد. ممکن است این سوال برای بسیاری از شما به وجود بیاید که: «از کجا بفهمیم گیربکس اتومات سالمه؟» برای پاسخ دادن به این سوال باید نشانه‌ های خراب بودن گیربکس اتومات را بشناسید و در صورت مشاهده آنها، به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر مراجعه کنید. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در خصوص مشکلات رایج گیربکس اتومات و نشانه‌ های بروز آنها با شما در میان خواهیم گذاشت.

گیربکس اتوماتیک

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک

شناخت مشکلات رایج گیربکس به شما اجازه‌ می‌ دهد تا مشکلات احتمالی که ممکن است در آینده به وجود بیایند را زودتر پیش بینی کرده اقدامات لازم برای تعمیر گیربکس اتومات را انجام دهید. مشکلات مختلفی که در ادامه بررسی‌ می‌ کنیم، دلایل مختلفی دارند و شناخت آنها قطعاً اجازه‌ می‌ دهد تا عمر مفید این بخش از خودرو خود را افزایش دهید. مواردی که در ادامه این مطلب با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد عبارتند از:

  • روشن بودن چراغ اخطار موتور خودرو
  • نشت روغن گیربکس یا پایین بودن سطح آن
  • خارج شدن دنده از جای خود
  • احساس کردن بوی سوختگی درون اتاق خودرو
  • به گوش رسیدن صدای وزوز یا ناله و کوبش در زمان خلاص بودن دنده
  • درگیر نشدن گیربکس و حرکت نکردن خودرو
  • وجود لرزش در بخش جعبه دنده

قبل از بررسی موارد بالا به صورت دقیق، باید یادآوری کنیم که قیمت گیربکس در مراکز فروش گیربکس اتومات هزینه‌ های بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد. از این رو باید حتماً نشانه‌ های بالا را جدی بگیرید.

روشن بودن چراغ اخطار موتور خودرو

زمانی که چراغ اخطار موتور خودرو روشن می شود، یعنی احتمال بروز مشکل در آینده وجود دارد یا همین الان خودرو شما به مشکلی برخورده است. گیربکس اتومات دارای حسگر‌ها و چند سنسور‌های مختلفی است که پارامتر‌های گوناگون را اندازه‌ گیری کرده و نتیجه را به رایانه خودرو‌ می‌ رساند.‌

روشن شدن چراغ موتور
می‌ توان گفت هرگاه چراغ موتور خودرو روشن شد، یعنی گیربکس دچار مشکل شده است. اما خرابی گیربکس یکی از دلایل روشن شدن چراغ خواهد بود. در صورت مشاهده چنین موردی و مطمئن شدن از اینکه گیربکس دچار مشکل شده است، باید سریعاً نسبت به تعمیر گیربکس اتومات اقدام کنید تا به این صورت از هزینه‌ های اضافه جلوگیری کنید.

انواع خطاهای پشت آمپر خودرو چیست و چگونه برطرف می شود؟

نشت روغن گیربکس یا پایین بودن سطح آن

در صورتی که زیر خودرو زمانی که آن را پاک کرده اید و یا محل عبور آن، روغن تیره یا قرمز رنگی را مشاهده کردید؛ احتمالاً گیربکس شما دچار نشتی شده است. وجود روغن گیربکس برای انجام روند کاری گیربکس اتوماتیک ضروری است. از همین رو اگر شاهد نشت روغن از این قسمت ها بودید، بهتر است سریعاً به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

نشت روغن از گیربکس خودرو باعث‌ می‌ شود اصطکاک بین قطعات مختلف در گیربکس افزایش یابد و همین عمر مفید این قسمت را کاهش‌ می‌ دهد. بی اهمیتی به این موضوع در طولانی مدت قطعاً باعث از کار افتادن این قسمت شده و هزینه‌ های زیادی را به شما تحمیل‌ می‌ کند. همچنین اگر دیرتر از موعد متوجه این موضوع شوید باید سراغ مراکز فروش گیربکس اتومات بروید.

خارج شدن دنده از جای خود

در صورتی که زمان رانندگی گیربکس اتومات از جای خود خارج شده یا نیروی کشندگی خود را از دست داده باشد، احتمال بروز مشکل در گیربکس وجود دارد. در چنین شرایطی ممکن است بسیاری با گاز دادن بیشتر در زمان تعویض دنده روند کار گیربکس اتومات راحت کنند. اما در نظر داشته باشید که این کار نمی‌ تواند مشکل به وجود آمده را حل کند.

روند کار گیربکس اتومات در زمان تعویض دنده چنین است که از رایانه اتومبیل فرمان تعویض دنده را‌ می‌گیرد و سپس نیرو انتقال داده شده را به سمت چرخ‌ ها هدایت‌ می‌ کند. بروز چنین مشکلی علاوه بر اینکه می‌ تواند هزینه‌ های زیادی را در طولانی مدت به شما تحمیل کند، از نظر ایمنی نیز خطرات زیادی را ممکن است به همراه داشته باشد. از همین رو به محض مشاهده مشکل باید نسبت به تعمیر گیربکس اتومات اقدام کنید.

خارج شدن دنده از جای خود

بوی سوختگی در اتاق خودرو

وجود هرگونه بوی سوختگی در اتاق خودرو غیر معمول و خطرناک است، از همین رو باید دلیل بروز آن را پیدا کرده و اقدامات لازم برای برطرف سازی مشکل را انجام دهید. در شرایطی که منشا بوی سوختگی به گیربکس باز می‌ گردد، معمولاً دلیل اصلی داغ شدن بیش از حد روغن گیربکس خواهد بود. داغ شدن این مایع به دلیل کاهش عمر آن و از دست رفتن عملکرد روانکاری‌ است.
در چنین شرایطی روغن بیش از حد داغ شده و ممکن است به مرور زمان باعث خراب شدن قسمت های مختلف گیربکس شود. متخصصین فروش گیربکس اتومات بر این باور هستند که تعویض به موقع روغن گیربکس می‌ تواند باعث افزایش عمر مفید این قطعات شود. از همین رو در صورتی که کمترین بوی سوختگی در اتومبیل خود احساس کردید، باید سریع خودرو را به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مورد نظرتان انتقال دهید.

تولید صدا شبیه ناله در زمان خلاص بودن خودرو

هرگونه صدای غیر عادی در زمان خلاص بودن خودرو که قبلا به گوشمان نخورده است،‌ می‌ تواند نشانه خراب شدن گیربکس اتومات باشد. معمولاً مشکلات اساسی گیربکس در مراحل اولیه بروز با صداهای خفیفی همراه است که به راحتی می‌ توان آنها را شنید و تشخیص داد. در صورتی که زود به چنین نشانه‌ ای توجه کنید و اقدامات لازم برای تعمیر گیربکس اتومات را انجام دهید، امکان تعمیر با هزینه پایین برای شما فراهم خواهد بود. چرا که صداهای خفیف ممکن است صرفاً به دلیل کمبود روغن و یا کاهش عملکرد روغن به وجود بیایند.

البته در برخی موارد ممکن است این صداها منشاء متفاوتی داشته باشند. اما به هرحال وجود هرگونه صدای اضافه در خودرو می‌ تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد و بهتر است هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کنید.

حرکت نکردن یا درگیر نشدن گیربکس اتومات

در بسیاری از موارد ممکن است مشاهده کنید که وقتی خودرو را در دنده عقب قرار می دهید، روند حرکت آن با کمی تاخیر مواجه است. حتی در موارد خاصی ممکن است گیربکس به هیچ عنوان درگیر نشده و خودرو حرکت نکند. در حالت اول این مشکل به دلیل نامناسب بودن وضعیت روغن گیربکس به وجود‌ می‌ آید.

از همین رو باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کرده و نسبت به تعویض روغن این قسمت اقدام کنید. در خودروهای مدرن‌ تر این مشکل می‌ تواند به دلیل بروز اختلال در سیستم رایانه اتومبیل باشد. برای برطرف ساختن این عیب باید باتری خودرو را به مدت ۳۰ دقیقه قطع نمایید و سپس تنظیمات مجدد آن را انجام دهید. در صورتی که نتوانستید کاری از پیش ببرید، بهتر است سراغ متخصص تعمیر گیربکس اتومات بروید. متخصصین فروش گیربکس اتومات پیشنهاد‌ می‌ کنند که برای افزایش عمر مفید گیربکس خود به محض دیدن چنین نشانه‌ ای در دفعات اول، دلیل آن را پیدا کرده و نسبت به رفع عیب اقدام کنید.

وجود لرزش در بخش جعبه دنده

یکی دیگر از نشانه‌ هایی که به شما اطلاع‌ می‌ دهد که زمان تعمیر گیربکس اتومات رسیده، وجود لرزش غیر عادی در قسمت جعبه دنده‌ می‌ باشد. روند کاری نرمال گیربکس باید به شکلی باشد که در زمان تعویض دنده هیچگونه لرزشی در آن به وجود نیاید. اما اگر وقتی قصد تعویض دنده را دارید، احساس لرزش، لغزش و یا ضربه کنید، احتمال آسیب دیدن گیربکس اتومات وجود دارد.

لرزش در بخش جعبه دنده

بسیاری از دارندگان خودرو به دلیل سهل انگاری به محض مشاهده چنین شرایطی اقدامات لازم برای تعمیر گیربکس اتومات را انجام نمی‌ دهند. از همین رو در طولانی مدت خواهند دید که گیربکس آنها دچار مشکلات جدی شده و هزینه تعمیر و یا تعویض آن بسیار بالاست.

اگر روش درست کار با گیربکس اتوماتیک را بدانید، شاید هیچوقت نیاز نشود که به تعمیرگاه مراجعه کنید. در صورتی که نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک را نمی دانید اصلا نگران نباشید، ما در یک مقاله دیگر به شکل کامل روش استفاده درست از گیربکس اتومات را توضیح داده ایم. برای خواندن این مقاله ایـنـجـا کلیک کنید.

اگر شما هم با خواندن این مقاله سوالاتی برایتان پیش آمده، حتما سوالات متداول زیر را مطالعه فرمایید و چنانچه جواب سوالتان را نگرفتید، با ما تماس بگیرید.

چطور از سلامت گیربکس اتومات آگاه شویم؟

شناخت نشانه‌ های خرابی گیربکس اتومات در این مطلب بررسی کرده‌ ایم اجازه‌ می‌ دهد تا از سلامت گیربکس اتوماتیک خودروی خود باخبر شویم.

دلیل لرزش جعبه دنده خودرو چیست؟

وجود مشکلات گوناگون در گیربکس مانند کاهش سطح روغن گیربکس یا از بین رفتن کارایی آن‌ می‌ تواند دلیل لرزش جعبه دنده خودرو باشد.

دلیل نشت روغن تیره یا قرمز رنگ در زمان پاک کردن خودرو چیست؟

این موضوع نشان دهنده نشت روغن گیربکس‌ است و در صورتی که به آن رسیدگی نکنید، باید هزینه‌ های گزافی را برای خرید گیربکس اتوماتیک جدید متحمل شوید.

چرا خودرو در زمان خلاص بودن صدای شبیه به وزوز یا ناله‌ می‌ دهد؟

صدای غیر عادی مانند وزوز یا ناله در زمان خلاص بودن خودرو معمولاً نشان‌ دهنده بروز مشکل در قسمت گیربکس اتومات است.

هزینه تعمیر گیربکس اتومات چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس اتومات نسبت به خرید یک گیربکس جدید بسیار به صرفه‌ تر است. از همین رو بهتر از قبل از خراب شدن کامل گیربکس اتوماتیک نسبت به تعمیر و سرویس دهی آن اقدام کنید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه