تعمیرگاه گیربکس تیپ ترونیک
3 آبان 1396 دسته بندی:

گیربکس تیپ ترونیک Tip Tronic

گیربکس تیپ ترونیک Tip Tronic گیربکس تیپ ترونیک Tip Tronic

تیپ ترونیک یکی از چندین گیربکس‌های توسعه یافته توسط پورشه و مورد استفاده در مدل‌های مختلف این کمپانی و همچنین خودروهای گروه فولکس واگن و زیر مجموعه آن همچون آئودی، اشکودا، سئات و یا حتی در مدل‌های بالاتر برگرفته از این نوع گیربکس در خودروهای بوگاتی و لامبورگینی است که به طور عمده در دو گروه پنج سرعته و شش سرعته با اساس کار اتوماتیک و دستی تولید می‌شود. این نوع جعبه دنده همچنین به طور استاندارد به یک کامپیوتر برای درک بهتر شرایط موتور مجهز شده که در حالت تعویض دنده دستی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور و گیربکس در محدوده قرمز دور موتور به صورت خودکار اقدام به سبک کردن دنده می‌کند. عمل تعویض دنده دستی در خودروهای مختلف هم به صورت‌های متفاوت صورت می‌گیرد که تعویض دنده پی در پی توسط اهرم تعویض دنده و تعویض دنده دستی توسط پدال‌های تعبیه شده در پشت فرمان از رایج‌ترین راه‌های تعویض دنده دستی در این نوع گیربکس به شمار می‌روند. جعبه دنده تیپ ترونیک در سایر خودروها هم با نام‌های مختلف از جمله 2 Tronic مورد استفاده قرار می گیرد.

گیربکس تیپ ترونیک

فضای داخلی خودرو با گیربکس تیپ ترونیک Tip Tronic

ویژگی های اصلی Tiptronic:

  • طراحی بدون شیب هیدرومکانیکی

  • استفاده از چرخ دنده های سیارهای

  • کنترل الکترونیکی

  • مبدل گشتاور در همه چرخ دنده‌ها قفل می‌شود.

توجه به این نکته ضروری است که الگوریتم گیربکس کاملاً مخالف با اتومبیل های مسابقه ای است. بالا آمدن با فشار دادن اهرم انتخاب کننده به جلو و پایین آمدن ، با فشار دادن آن به عقب انجام می شود.اگر گیربکس تمام ویژگی های فوق را نداشته باشد، نمی توان آن را تیپ ترونیک نامید. به همین دلیل، عملکردهای مشابه در اتومبیل های تولید کننده های مختلف دارای نام تجاری هستند. انتقال به طور مداوم متغیر با نقاط تغییر برنامه ریزی شده و گیربکس های نیمه اتوماتیک نمی‌توانند نام سیستم ثبت شده توسط پورشه را تحمل کنند.

خدماتی که در تعمیر گیربکس اتوماتیک انجام می‌شود شامل: سرویس دوره‌ای، بازدید فنی به همراه گارانتی یکساله می‌باشد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک کیا اپتیما

 

گیربکس اتوماتیک بدلیل انتقال گشتاور موتور از طریق جریان روغن به گیربکس و ساختار هیدروالکترومکانیکی آن، نسبت به خودروهایی با دنده دستی، مستلزم دقت و حساسیت بیشتری است.

لذا با درک این موضوع می‌بایست موارد زیر را در نظر گرفت؛

  • خطاهای گیربکس را جدی گرفته و در اولین فرصت به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید. ادامه رانندگی با گیربکس معیوب، باعث گسترش خرابی به سایر قطعات شده که در نتیجه هزینه و زمان تعمیرات آن را چندین برابر می کند.
  • روغن گیربکس را در زمانبندی و کیلومتر تعیین شده تعویض کنید.
  • خودروهای اتوماتیک سیستم برق پیچیده‌تری نسبت به سایر خودروها دارند، ترجیحا از وسایل برقی اضافه مانند چراغ زنون، آمپلی فایر، دزدگیر متفرقه و … استفاده نکنید.
  • مجموعه گیربکس اتوماتیک، سنسورها و مدارهای الکترونیکی حساسی دارد و موتورشویی برای آنها توصیه نمی‎شود.

موارد دیگر به صورت مفصل در مقاله نحوه استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک توضیح داده شده است. روغن مورد استفاده در از نوع ||| ATF وایکو و ای سی دلکو بوده که ساخت کشور آلمان و آمریکا می‌باشند.