5 بهمن 1398 دسته بندی: تخصصی گیربکس

انواع گیربکس اتوماتیک

انواع گیربکس اتوماتیک و داشتن اطلاعات درباره اینکه گیربکس اتوماتیک چیست از جمله نکات اساسی در زمینه آشنایی با تجهیزات و قطعات فنی خودرو است. از دیگر مزایای شناخت انواع گیربکس اتوماتیک بهره گیری بهترین نوع گیر بکس اتوماتیک برای انواع ماشین است.

انواع گیربکس اتوماتیک معاصر به یک شگفتی مهندسی تبدیل شده است و از فناوری پیشرفته ای بهره می برد که تلاش بیشتر رانندگان مدرن را برای سرعت و کنترل بیشتر می کند.جعبه دنده اتوماتیک به عنوان گزینه ای مناسب برای اکثر رانندگان در سراسر جهان در نظر گرفته شده است. می دانید که بین یک گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی دو تفاوت بزرگ وجود دارد:

1-در یک خودرو با گیربکس اتوماتیک پدال کلاچ وجود ندارد.

2-در یک خودرو با گیربکس اتوماتیک هیچ تغییر دنده ای وجود ندارد. هنگامی که گیربکس را در حالت درایو قرار می دهید ، همه چیز اتوماتیک است.

اما همه گیربکس های اتوماتیک یکسان نیستند. بنابراین انواع مختلفی دارند ؟چگونه کار می کنند و برای رانندگان چه تفاوتی دارند؟

آنچه در این مطلب می خوانید:

  • گیربکس اتوماتیک AMT
  • گیربکس اتوماتیک AT
  • گیربکس اتوماتیکDCT
  • گیربکس اتوماتیک CVT

 

گیربکس اتوماتیک AMT 

یکی از انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس AMT است. همانطور که از نام آن مشخص است ، سیستم های انتقال خودکار اتوماتیک ( AMT) بر اساس سیستم های انتقال دستی ساخته شده اند ، اما سوئیچینگ و عملکرد کلاچ به صورت خودکار است.خودروهای با گیربکس  AMT دارای پدال کلاچ و اهرم دنده واقعی نیستند. محرک های اضافی برای باز و بسته کردن کلاچ و تعویض حلقه های هماهنگ سازی بر روی جعبه دنده نصب می شوند. فرآیند کامل باز کردن کلاچ ، تعویض دنده جدید و بستن کلاچ به صورت الکترونیکی کنترل می شود. راننده می تواند حالت اتوماتیک یا حالت دستی را انتخاب کند. در حالت دستی راننده می تواند از کلیدهای چرخدار روی فرمان یا اهرم دنده برای تعویض دنده استفاده کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک AMT:

مصرف سوخت پایین

زمان تعویض کوتاه تر (در مقایسه با گیربکس دستی)

خودروهای با گیربکس  AMT دارای پدال کلاچ و اهرم دنده واقعی نیستند.
گیربکس AMT

هزینه تولید پایین

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک AMT استفاده می کنند:

Selespeed (Alfa Romeo)
SMG (BMW)
Sensodrive (Citroën & Peugeot)
Allshift (Mitsubishi)
Quickshift (Renault)
Sequentronic (MB)
Easytronic (Opel)
MMT (Toyota)
Daimatic (Daihatsu)
Hondamatic (Honda)
NAVi5 (Isuzu)

گیربکس اتوماتیک AT

یکی از انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس AT است. به دلیل فشار روغن کنترل شده در گیربکس اتوماتیک AT ، سرعت دنده به سرعت دنده بالاتر تغییر می یابد. به محض کند شدن خودرو ، گیربکس به دنده پایین باز می گردد و هنگامی که خودرو متوقف می شود ، گیربکس به طور خودکار به پایین ترین دنده تغییر می کند. در حالت ایستاده ، لازم است که ترمز را نگه دارید ، یا خودرو را در حالت خلاص قرار دهید. در گیربکس های مدرن ، ماژول انتقال فشار و زمان تعویض را بر اساس تعدادی سنسور (از موتور و گیربکس) کنترل می کند. در نتیجه ، انتقال سریعتر پاسخ می دهد و راحت تر سوئیچینگ را انجام می دهد.

مشابه گیربکس دستی ، گیربکس های اتوماتیک AT  دارای دنده های ثابت هستند که می توان آنها را تغییر داد. گیربکس های AT با اتصال اتصالات با محورهای مشخص بر روی سیستم دنده ، سیستم سیاره ای را تغییر مکان می دهند. هر محور نسبت انتقال متفاوتی دارد و در نتیجه دنده های مختلفی ایجاد می شود.جابجایی به طور خودکار توسط فناوری هیدرولیک انجام می شود. مبدل گشتاور نیروی محرکه گیربکس را به شافت کاردان منتقل می کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک AT:

پاسخ سریعتر انتقال (در مقایسه با AMT)

افزایش راحتی سوئیچ دنده (در مقایسه با AMT)

فناوری اثبات شده

گشتاور مناسب

گیربکس های اتوماتیک AT  دارای دنده های ثابت هستند که می توان آنها را تغییر داد.
گیربکس AT

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک AT استفاده می کنند:

Tiptronic (Audi, Volkswagen, Porsche)
Steptronic (BMW)
G-Tronic (MB)
Q-Tronic (Alfa Romeo)
Matic (Nissan)
Cruise-O-Matic (Ford)
Powertech (Hyundai)

گیربکس اتوماتیک DCT

یکی دیگر از انواع گیربکس اتوماتیک گیربکس DCT است.گیربکس اتوماتیک DCT فناوری جدیدی است که آئودی در اواخر دهه نود با نام “DSG” (گیربکس Dual Shift Gearbox) معرفی کرده است. گیربکس Dual Clutch) DCT) دارای دو محور است که سیستم دنده روی آن قرار می گیرد. از یک محور برای چرخ دنده های مساوی استفاده می شود ، از محور دیگر برای چرخ دنده های عجیب و غریب و چرخ دنده های معکوس استفاده می شود که هر یک دارای مکانیزم تغییر و کلاچ مخصوص به خود هستند. مزیت بزرگ این است که دنده بعدی همیشه آماده است. هنگام رانندگی در دنده اول ، محور دیگر غیرفعال است اما فوراً برای استفاده آماده است زیرا با محور فعال همراه است. این فناوری زمان تعویض دنده بسیار سریع را امکان پذیر می کند.

مزایای گیربکس اتوماتیک DCT:

سوئیچینگ دنده ای سریع

افزایش راحتی تعویض دنده

مصرف سوخت پایین

گیربکس اتوماتیک (DCT) فناوری جدیدی است که آئودی در اواخر دهه نود با نام "DSG" (گیربکس Dual Shift Gearbox) معرفی کرده است.
گیربکس DCT

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک DCT استفاده می کنند:

DCT (BMW, Honda, Hyundai, Renault)
DSG (Audi, Volkswagen)
S-Tronic (Audi)
PowerShift (Volvo, Ford)
PDK (Porsche)
SpeedShift (MB)
Twinamic (Smart)
TCT (Fiat, Chrysler)
TC-SST (Mitsubishi)

گیربکس اتوماتیک CVT

بر خلاف گیربکس اتوماتیک دستی ، گیربکس اتوماتیک CVT در هنگام تعویض ، نیروی کشش را قطع نمی کند. از آنجا که CVT با چرخ دنده های مختلف کار نمی کند ، یکدست می شود. قلب گیربکسCVT متغیری است که از دو مجموعه دیسک مخروطی وجود دارد که روی آن کمربند در حال اجرا است. هنگامی که فاصله بین دو دیسک تغییر می کند ، شعاع در حال اجرا از کمربند اقتباس می شود و باعث می شود نسبت انتقال متغیر یکپارچه شود. انتقال متغیر مداوم برای بارهای بسیار زیاد تا گشتاور تقریبی 450 نیوتن متر کاربرد دارد.

مزایای گیربکس اتوماتیک CVT:

راحتی تعویض دنده بسیار خوب

شتاب خوب

گیربکس اتوماتیک CVT در هنگام تعویض ، نیروی کشش را قطع نمی کند.
گیربکس CVT

خودرو هایی که از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده می کنند:

Variomatic (DAF)
CVT (Chrysler, Jeep, Ford, Mitsubishi, Honda)
Multitronic (Audi, Seat)
M-CVT (Nissan)
SECVT (Suzuki)
E-CVT & HSD (Toyota)
LHD (Lexus)
Lineartronic (Subaru)
VTi (GM)
Autotronic (MB)

سوالات متداول

مهمترین دلایل خرابی گیربکس اتوماتیک چیست؟

خرابی گیربکس اتوماتیک دلایل بسیار زیادی دارد؛ یکی از مهترین دلایل آن میتواند عدم توجه به سطح روغن گیربکس و همچنین عدم استفاده از روغن مناسب برای گیربکس اتوماتیک است.

آیا می توان از خرابی گیربکس اتومات جلوگیری کرد؟

بله؛ با  انجام دادن سرویس های ادواری در زمان مناسب توسط مشتریان گیربکس وان، به این نتیجه رسیدیم که می توان با مراقبت های لازم و بررسی تخصصی گیرکس میتوان، از خرابی زودرس گیربکس جلوگیری کرد.

مدت زمان تعمیر گیربکس اتومات چقدر است؟

مدت زمات تعمیرات گیربکس اتوماتیک  به شدت اسیب گیربکس شما بستگی دارد، که پس از بررسی های لازم و اطلاع از خرابی گیربکس اتومات شما انجام می شوند؛ این پروسه ممکن است  در بهرتین حالت یک و در بدترین حالت یک هفته کاری زمان ببرد.

بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک کجا قرار دارد؟

گیربکس وان به عنوان تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک، می تواند با کادر متخصص خود بهترین تعمیرات را در زمان مناسب را به شما ارائه بدهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

نوشته های مشابه