1 فروردین 1403 دسته بندی: مقالات, تخصصی گیربکس

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک

آیا تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک امکان پذیر است؟ بله، این امکان وجود دارد. اما باید به طور کامل در نظر گرفت که این تغییرات همراه با هزینه‌های قابل توجهی همراه است. اما مهم‌تر از هزینه، باید این مسئله را مورد بررسی دقیق قرار داد که آیا ارزش انجام این تبدیلات وجود دارد و آیا مزایا و فواید آن ارزش این هزینه را دارند یا خیر؟

رانندگی با خودروهای اتوماتیک بدون شک ساده‌تر و راحت‌تر از خودروهای دنده‌ای است. اما علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌های ماشین باز همیشه به دلایل خود، انتخاب دنده‌های دستی را ترجیح می‌دهند و هرگز از لذت رانندگی با این نوع خودروها به دلیل سیستم‌های اتوماتیک منصرف نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید

در دنیای امروز، خودروهای اتوماتیک مورد استقبال قرار گرفته‌اند؛ زیرا راحتی در رانندگی، عدم نیاز به تغییر دنده و سایر مزایای آنها باعث شده تا بسیاری به فکر تبدیل گیربکس خود به اتوماتیک بیفتند.

اما تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک ممکن است؟ یا به عبارتی آیا ممکن است خودروهایی که گیربکس دستی دارند، به خودروهای اتوماتیک تبدیل شوند؟ در ادامه، قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این تغییرات بپردازیم.

گیربکس دستی را می‌توان به اتوماتیک در کدام خودروها تبدیل کرد؟

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک برای همه انواع خودروها ممکن نیست؛ حتی اگر مدل اتوماتیک آن در بازار موجود باشد.

گاهی اوقات این امکان وجود دارد، اما هزینه آنقدر بالاست که بهتر است خودروی مدل اتوماتیک آن را خریداری کرد. این تبدیل معمولاً بیشتر در خودروهایی مانند پرشیا، پژو ۴۰۵، سمند و زانتیا انجام می‌شود.

چه گیربکسی برای تبدیل از دستی به اتوماتیک استفاده می‌شود؟

خیلی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک به این معناست که گیربکس اتوماتیک کارخانه بر روی نسخه دستی خودرو نصب می‌شود؛ به عبارت دیگر، شما گیربکس اتوماتیک کارخانه را به صورت دستی در خودروی خود نصب می‌کنید.

اما این نظریه صحیح نیست. برای تبدیل، از گیربکس‌های zf استفاده می‌شود که معمولاً برای خودروهایی مثل ۴۰۵، سمند و پرشیا که قدیمی هستند و تقریباً ۲۰ سال پیش تولید شده‌اند، به کار می‌روند. این گیربکس‌ها استوک بوده و هیچ گونه ساعت یا شیر برقی ندارند.

تماس بگیرید

بررسی مزایای گیربکس اتوماتیک

بدون شک، رانندگی با یک خودروی اتوماتیک در جاده‌ها آسان‌تر است. در مقایسه با گیربکس دستی، نیاز به تلاش برای رانندگی روان با یک خودروی اتوماتیک بسیار کمتر است.

دردسرهایی مانند: استفاده از کلاچ، به ویژه در شرایط ترافیکی شهری، وجود ندارد و می‌توان با آرامش بیشتری رانندگی کرد.

تمرکز بهتر هنگام رانندگی

رانندگی با خودروی اتوماتیک باعث افزایش تمرکز راننده می‌شود. زیرا تعویض دنده نیازمند دقت و زمان است، که ممکن است به موقتی دید راننده از جاده را پرت کند و این می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

همچنین، تعویض دنده‌ها نیازمند انرژی زیادی است که باعث خستگی راننده می‌شود. بنابراین، استفاده از گیربکس اتوماتیک باعث افزایش تمرکز در رانندگی می‌شود و رانندگان با آرامش بیشتری به رانندگی می‌پردازند.

آموزش رانندگی راحت‌تر

نزدیک به نصف سختی آموزش رانندگی برای مبتدیان به خاطر استفاده از کلاچ و تعویض دنده است. اما با رانندگی خودروی اتوماتیک، این مشکل بزرگ حل شده است.

دیگر نیازی به نگرانی از کلاچ گرفتن، نیم‌کلاچ و هماهنگی آن با ترمز و گاز نیست و افراد با تمرکز بیشتری می‌توانند رانندگی کنند.

هزینه تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک

اخیراً با افزایش قیمت خودروها و افزایش تقاضا برای خودروهای اتوماتیک، بازار تبدیل گیربکس به حالت اتوماتیک نیز به شدت رونق گرفته است. این رونق در حالی رخ داده که خرید یک خودروی اتوماتیک برای بسیاری از افراد به عنوان یک رویای غیرقابل دسترس محسوب می‌شد.

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، با وجود مزایا و معایب خود، اگر به وسیله متخصصان و با استفاده از قطعات با کیفیت انجام نشود، ممکن است باعث آسیب به خودرو شود. امروزه در مراکز خدمات خودرویی، تبلیغات مرتبط با تبدیل گیربکس به حالت اتوماتیک به شدت دیده می‌شود و هزینه این خدمت برای انواع مختلف خودروها متفاوت است. اما معمولاً هزینه تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتوماتیک از حدود پانزده میلیون تومان شروع می‌شود.

آیا باید گیربکس دنده‌ای خودرو را به حالت اتوماتیک تغییر دهیم؟

به عنوان یک متخصص در زمینه گیربکس اتوماتیک، باید با اطمینان بگوییم که این ایده پیشنهادی خوبی نیست. اولاً، این تغییرات ممکن است در ابتدا موثر به نظر برسند، اما پس از مدتی ممکن است مشکلات مختلفی به وجود آیند که حتی با تعمیر در کارگاه‌های معتبر هم برطرف نمی‌شوند.

مشکلاتی همچون عدم تطابق گاز و دنده، گرم شدن غیرمنطقی، عملکرد ناپایدار، عدم پاسخگویی و… از جمله مشکلاتی هستند که ممکن است پس از مدتی از خود نشان دهند. با انجام تحقیقات کافی، متوجه خواهید شد که این مشکلات به دلیل تغییراتی است که در سیستم گیربکس اعمال شده است، از جمله تعویض سیم‌کشی، کامپیوتر گیربکس، دسته دنده، چرخ دنده و… که در نهایت باعث بروز مشکلات مختلف می‌شوند.

آیا برای تغییر گیربکس به حالت اتوماتیک، نیاز به تغییر سند خودرو یا کسب مجوز از مراجع مربوطه وجود دارد؟

برای انجام عمل تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک، نیازی به هیچ تغییری در سند خودرو وجود ندارد و به همین دلیل نیاز به کسب مجوز از راهنمایی رانندگی یا سایر نهادها نیست.

این عمل اساساً یک فعالیت آزاد و اختیاری است. همچنین، می‌توانید به آسانی خودروهایی که گیربکس آن‌ها به حالت اتوماتیک تبدیل شده است را بخرید یا بفروشید، و قیمت آن‌ها را به راحتی در بازار ارزیابی کنید.

کلام پایانی

تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک یک فرآیند مهم و حساس است که نیازمند تخصص و دقت فراوان می‌باشد. قبل از هر چیز، باید به دقت اطمینان حاصل کرد که این تغییرات با قوانین و مقررات مربوطه هماهنگ است و هیچگونه تغییرات غیرقانونی اعمال نشده است.

همچنین، انتخاب قطعات با کیفیت و اجرای صحیح توسط متخصصان ماهر، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پس از انجام تبدیل، لازم است که خودرو به دقت تست شود تا اطمینان حاصل شود که همه قطعات به درستی عمل می‌کنند و عملکرد خودرو به حالت اتوماتیک به خوبی و بدون مشکل انجام می‌پذیرد. همچنین، توصیه می‌شود که پس از انجام تبدیل، به نظرات و راهنمایی‌های متخصصان اطمینان حاصل شود و در صورت لزوم، نگهداری و خدمات مرتبط با گیربکس اتوماتیک را به صورت منظم انجام دهید تا از عملکرد بهتر و برخورداری بهتر از خودرو لذت ببرید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه