27 مهر 1402 دسته بندی: مقالات, اخبار

علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات

سیستم کلاچ خودرو، سیستمی حیاتی و بسیار مهم است که تمامی مشکلات آن، دارای علائم و نشانه های خاصی است. علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، خیلی راحت قابل تشخیص بوده و می توان با تشخیص به موقع، از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری کرد. صفحه کلاچ در خودروهای مختلف، بعد از مدتی دچار فرسودگی و سایش شده که باید تعویض شود.

زمانی که موتور در حال حرکت است، نمی توان بدون گرفتن کلاچ، دنده تعویض کرد. باید ارتباط بین موتور و چرخ ها قطع شود و در حالی که هنوز موتور در حال کار کردن است، دنده تعویض شود. این قطع ارتباط، به وسیله کلاچ انجام می شود. صفحه کلاچ، یکی از مهم ترین اجزای سیستم کلاچ در خودرو است.

در خودروهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند، برای به حرکت در آمدن خودرو، از دنده استفاده نمی شود و این وظیفه مهم را صفحه کلاچ بر عهده دارد. سیستم کلاچ در این خودروها، از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام می تواند با مرور زمان، دچار خوردگی، سایش و فرسودگی شود.

نوار، بوشینگ، حلقه آب بندی سیستم کلاچ، صفحات کلاچ و قطعات فلزی دیگر، همگی می توانند دچار فرسودگی و خرابی شوند. در این بین، صفحات کلاچ از همه درگیرتر بوده و زودتر تمام می شوند.

علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، باید توسط شما و تعمیرکار ماشین تشخیص داده شود. شما با تشخیص به موقع می توانید آنها را تعویض کرده و دنده را راحت تر تغییر دهید.

در گیربکس های اتومات، هر دنده در یک گیربکس، دارای 3 تا 6 صفحه کلاچ بوده که در هر بار تعویض دنده، این صفحات درگیر می شوند. طبیعی است که بعد از مدتی، این صفحات دچار فرسودگی شوند.

 بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتوماتیک

زمان تعویض صفحه کلاچ در خودرو

علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، خیلی واضح و ساده به شما اخطار می کند که زمان رسیدگی به صفحه کلاچ و تعویض آن فرا رسیده است. اگر به موقع این کار را انجام ندهید، به احتمال زیاد، سیستم کلاچ شما دچار نقص شده و می تواند مشکلات دیگری را برای شما فراهم کند. فشار زیادی که در چنین مواقع به دنده وارد می شود، می تواند مشکلاتی را برای دنده ایجاد کند.

زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو بسته به اینکه چند کیلومتر طی کرده باشید، متفاوت است . خودروهایی که درون شهر تردد دارند و خودروهایی که بیشتر، خارج از شهر هستند، هر کدام با علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات به شکل متفاوتی مواجه خواهند شد.

معمولا خودروهایی که در شهر بیشتر از جاده ها رفت و آمد می کنند، بعد از طی کردن 50 تا 60 هزار کیلومتر، باید نسبت به تعویض صفحات کلاچ، اقدام کنند. علائم و نشانه های مختلفی وجود دارد که می تواند زمان تعویض را گوشزد کند. شما با دانستن تک تک این علائم و نشانه ها می توانید به فریاد کلاچ خودروی خود رسیده و آن را تعویض کنید.

لازم به ذکر است که میزان کیلومتر طی شده در خودروهایی که در خارج از شهر تردد می کنند، به دلیل کمتر استفاده کردن از کلاچ، بیشتر است. در واقع، این خودروها می توانند بعد از طی شدن 80 هزار کیلومتر، اقدام به تعویض صفحه کلاچ خود کنند.

صفحات کلاچ در گیربکس های اتوماتیک می تواند بین 50 تا 120 هزار کیلومتر دوام بیاورد اما باز هم به میزان کلاچ گرفتن های راننده بستگی دارد. حتی آب و هوا هم می تواند روی فرسودگی قطعات سیستم کلاچ، موثر باشد.

وقتی صفحه کلاچ تمام می شود چه کنیم؟

بسیاری از افرادی که رانندگی می کنند، با علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، آشنا نیستند و نمی دانند در صورت وقوع چنین مشکلی، باید چه کنند. برخی از افراد شاید کمی حرفه ای تر عمل کنند و با صدا و علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، آشنا باشند و به موقع وارد عمل شوند.

در صورتی که صفحه کلاچ تمام شود، علائم مختلفی از خود نشان می دهد که می توانید با دیدن هر کدام از این علائم، به فکر تعویض آن بیفتید.

عدم واکنش گیربکس به موقع و همچنین صدای غیر عادی در هنگام تعویض دنده یا عدم توانایی در تعویض دنده و لرزش و لغزش در گیربکس، همگی می توانند از علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات باشند.

در صورتی که با چنین مشکلاتی مواجه شدید، بهتر است برای تشخیص قطعی، به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید. بعد از تعویض صفحات کلاچ، می توانید به راحتی رانندگی کرده و دنده ها را بدون هیچ مشکلی، تعویض کنید.

برخی از رانندگان به علائم اتمام صفحه کلاچ توجهی نکرده و روزها و هفته ها با ماشین خود رانندگی می کنند. در این موافع، ماشین در راه رفتن و عبور از سربالایی ها، به شدت دچار کمبود انرژی می شود.

در چنین مواقعی، ماشین برای اینکه بتواند قدرت بالاتری در موتور ایجاد کند، مجبور است دنده را کمتر کند. کم کردن دنده و توان نداشتن موتور، منجر به آسیب دیدن موتور خواهد شد.

در واقع خودرو انرژی زیادی برای بالا رفتن صرف می کند اما هیچ تاثیری در قدرت حرکت آن، ندارد. این کار می تواند به مرور زمان، موتور خودرو را فرسوده کند.

خطرات تمام شدن صفحه کلاچ چیست؟

اتمام صفحه کلاچ می تواند مشکلات متعددی برای خودرو درست کند. در واقع اگر نتوانید علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات را تشخیص دهید، باید ضررهای احتمالی دیگری را نیز متحمل شوید.

وقتی احساس کردید توان و کشش خودروی شما پایین آمده است، حتما به زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو خود شک کنید. این کار می تواند خطرات احتمالی که ممکن است برای خودروی شما پیش بیاید را خنثی کند.

اما در صورتی که هر بار این کار را به تعویق بیندازید، ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد کند که شما را متحمل ضررهای سنگین تری کند. در صورتی که صفحه کلاچ تمام شود، دیسک درگیر شده و نمی توان به راحتی دنده را تعویض کرد.

این کار در خودروهایی که گیربکس اتوماتیک یا غیر اتوماتیک دارند، می تواند جعبه دنده و قطعات دنده را تحت تاثیر خود قرار داده و به مرور زمان دچار فرسودگی کند.

برخی از رانندگان تازه وارد و نابلد در چنین مواقعی اگر در حال سرعت راندن باشند، ممکن است دچار آشفتگی شوند و احتمال بروز هر گونه حادثه ای وجود دارد.

در بهترین حالت ممکن، بعد از تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک و عدم تعویض به موقع آن، خودروی شما دچار سائیدگی دیسک، هدر رفت انرژی و بالا رفتن میزان مصرف بنزین می شود.

زیرا در سربالایی ها و حتی در جاده و خیابان صاف هم توان لازم برای رفتن را نداشته و می تواند انرژی زیادی از ماشین بگیرد. در چنین مواقعی در خودروی شما، گرمای زیاد تولید می شود و می تواند به هنگام انتقال نیرو، به دیگر قسمت های ماشین هم آسیب بزند.

صدای تمام شدن صفحه کلاچ و تشخیص به موقع آن

خودروی شما مانند نوزادی است که برای هر مشکلی، صدای گریه ی خاصی دارد. اگر شما بتوانید این صداها را به خوبی تشخیص دهید، می توانید مشکل را برطرف کنید. علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، در اکثر مواقع، به صورت صدا می باشد.

در واقع پیش از اتمام کامل و بروز مشکلاتی مانند کاهش توانایی ماشین در راه رفتن، صداهای خاصی از ماشین شنیده می شود که می تواند  نشان از اتمام صفحه کلاچ گیربکس باشد.

صدای قرچ قرچ کردن دنده به هنگام تعویض آن می تواند از علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات باشد. البته لازم به ذکر است که این صدا باید همراه با سختی در تعویض دنده باشد. زیرا مشکلات اینچنین می تواند ناشی از خرابی جعبه دنده و قطعات برنجی آن هم باشد. پس نباید این دو را با یکدیگر، اشتباه بگیرید.

صدای سوت کشیدن کلاچ یا تق تق کردن آن به هنگام کلاچ گرفتن نیز می تواند از علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات و همچنین، مشکلات دیگر در سیستم کلاچ باشد که باید به درستی تشخیص داده و برطرف شود.

مطمئن باشید کلاچ ماشین شما، به دلایل مختلفی دچار فرسودگی می شود. یکی از دلایل عمده خرابی کلاچ و پدیدار شدن علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، سوار کردن مسافر یا سرنشین به تعداد زیاد است. فشار روی شاسی اتوموبیل، می تواند منجر به کار کردن بیشتر و سایش بیشتر صفحه کلاچ شود. این کار می تواند در گذر زمان منجر به از دست رفتن و تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتوماتیک شود.

نتیجه گیری

تشخیص علائم تمام شدن صفحه کلاچ گیربکس اتومات، کار چندان سختی نیست. فقط باید دقت و هوشیاری خود را در این زمینه بالا ببرید تا بتوانید تشخیص درست داده و اقدام به تعویض کنید.

البته نیاز است تا خودرو را دائم چک کنید و به هنگام رسیدن زمان مناسب، خودرو را به تعمیرگاه برده و توسط یک فرد حرفه ای اقدام به تعویض کنید.

جدی گرفتن سر و صدای خودرو و صفحه کلاچ، می تواند نشانه ای باشد تا شما زودتر به فریاد ماشین برسید و مشکل آن را رفع کنید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه