28 شهریور 1402 دسته بندی: مقالات, اخبار

علت لرزش خودرو و عیب یابی آن

ما در این مقاله به بررسی کامل علت لرزش خودرو و عیب یابی آن می پردازیم تا با استفاده از این مطالب مفید بتوانید بهتر و زودتر عیب خودرو خود را پیدا کنید. چرا که افراد بسیاری نگران علت لرزش خودرو خود هستند.

اما علت لرزش ماشین به سادگی قابل شناسایی است. حتی در صورتی که خودروی خود را نداشته باشید و از تاکسی استفاده کنید، گاهی به لرزش اتاق خودرو توجه می‌کنید.

این لرزش به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. بعضی از موارد خیلی خطرناک نیستند و می‌توان در زمان مناسب آن‌ها را رفع کرد.

اما در بعضی موارد، مشکل ایجاد شده مهم است و نیاز به تداوم دارد. با هم ده علت لرزش خودرو هنگام شتاب‌گیری را بررسی کنیم.

 بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتوماتیک

دلایل لرزش خودرو

احتمالاً این سوال که چه عواملی باعث لرزش و تکان خوردن ماشین شما می‌شود، به ذهن شما رسیده است. شاید از خودتان پرسیده باشید که لرزش خودرو چه معنایی دارد؟ باید بدانید که بسیاری از مشکلات خودرو را می‌توان به لرزش آن نسبت داد.

البته تشخیص علت و رفع ایراد خودرو در مراحل ابتدایی به‌طور کلی چالش برانگیز است، اما باید به خاطر داشته باشید که این تلاش برای تشخیص و رفع عیب، شما را از مواجهه با مشکلات بزرگتر حفظ می‌کند.

اگر خودروی شما دارای لرزش است و در ابتدا قصد دارید این مشکل را تشخیص دهید و سپس به طور جدی آن را رفع کنید، برای خواندن این مقاله به ادامه بروید. علت لرزش خودرو و عیب یابی آن هنگام شتاب‌گیری عبارتند از:

آیا خودرو شما هنگام حرکت در مسیرهای راست و پیشرو به خوبی پیش می‌رود؟ اما وقتی در پیچ‌ها قرار می‌گیرید، لرزشی در اتاق خودرو احساس می‌کنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، احتمالاً سیستم فرمان برقی خودروتان دچار مشکل شده است. علت لرزش خودرو و عیب یابی آن را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

در صورت بروز این مشکل، قبل از هر اقدامی، ابتدا مخزن مایع فرمان را بررسی کنید تا از وجود نشتی آن مطلع شوید. معمولاً مخزن فرمان در محفظه موتور قرار دارد و در برند‌های مختلف مکان آن تفاوت دارد، اما در نهایت می‌توانید روی قطعه‌ای به نام “سیال فرمان” برچسبی مشاهده کنید.

برای عملکرد صحیح سیستم فرمان برقی، نیازمند مایع کافی است. بدون وجود این مایع، کنترل کامل بر روی خودرو ممکن نیست و در رانندگی در پیچ‌ها با وجود لرزش، دشوار خواهد بود.

در حالتی که خودروی شما تنها هنگام استفاده از ترمز و کاهش سرعت، لرزش می‌کند، احتمالاً این لرزش‌ها ناشی از خرابی قطعات ترمز هستند.

وقتی روتورهای ترمز به طور مداوم تحت فشار و ضربه قرار می‌گیرند، به دلیل گرم شدن بیش از حد، تاب می‌خورند. این باعث فروکشیدگی روتورها در لنت‌های ترمز و در نتیجه لرزش می‌شود. روتورهای تاب‌دار باید به طور سریع تعویض شوند تا جلوی وقوع هرگونه حادثه خطرناک در حین رانندگی گرفته شود.

یک نکته مهم دیگر که گاهاً به آن توجه نمی‌کنیم و واقعاً باعث تاب برداشتن روتور‌ها می‌شود، ورود آب به لنت‌های داغ خودرو است! هنگامی که خودرو برای مدت زمان طولانی در حال حرکت است، لنت‌ها گرم می‌شوند.

به همین دلیل، وقتی شما خودرو را برای شستشوی خود به کارواش می‌برید و آب را مستقیماً روی لاستیک‌ها و لنت‌ها شستشو می‌دهید، به مرور زمان باعث تاب برداشتن روتور‌ها خواهد شد.

چسباندن کالیپر ترمز ناسالم ممکن است باعث لرزش در پدال ترمز و فرمان در هنگام ترمز کردن شود. اگر بعد از ترمز کردن بوی سوختگی احساس می‌کنید، احتمالاً این نشانه‌ی وجود مشکل در کالیپر ترمز است.

نادیده گرفتن این مشکل باعث کاهش کارایی ترمزها می‌شود به حدی که خودرو در زمان استفاده از ترمز، قادر به متوقف کردن کامل خودرو نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: تعمیر کامپیوتر گیربکس و هر آنچه باید راجع به آن بدانید

راه های برطرف کردن لرزش خودرو

همانطور که سعی داریم در این مقاله به علت لرزش خودرو و عیب یابی آن، بپردازیم در ادامه به برطرف کردن این لرزش اشاره خواهیم داشت. برای برطرف کردن لرزش خودرو، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

بررسی و تعویض مایع فرمان؛ در صورت وجود نشتی یا کمبود مایع فرمان، باید مخزن مایع را بررسی کرده و در صورت لزوم مایع فرمان را تعویض کنید.

بررسی قطعات ترمز؛ قطعات ترمز را بررسی کنید و در صورت خرابی یا فروکش کردن روتورها، آن‌ها را تعویض کنید. چرا که با توجه به علت لرزش خودرو و عیب یابی آن می توان گفت این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است.

تعویض کالیپر ترمز؛ در صورت وجود مشکل در کالیپر ترمز، آن را تعویض کنید تا لرزش پدال ترمز و فرمان برطرف شود.

با توجه به علت لرزش خودرو و عیب یابی آن می توان گفت اگر سیستم فرمان برقی خودرو مشکل داشته باشد، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا عیب‌یابی و تعمیرات لازم را انجام دهد.

تعادل چرخ‌ها و چرخش تایرها: اطمینان حاصل کنید که تایرها به طور صحیح تعادل داده شده‌اند و چرخش صحیحی دارند. در صورت نیاز، تعادل تایرها را تنظیم کنید.

بررسی و جایگزینی لنت‌های ترمز؛ اگر لنت‌های ترمز خودرو خراب یا سایش زیادی دارند، آن‌ها را تعویض کنید تا عملکرد ترمز بهبود یابد و لرزش کاهش یابد.

مراجعه به تعمیرگاه؛ در صورت عدم توانایی در برطرف کردن لرزش خودرو، به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید تا تخصصی‌ترین راهکارها را برای برطرف کردن مشکل ارائه دهند.

ضمناً پیشنهاد می‌شود تعمیرات و علت لرزش خودرو و عیب یابی آن و همچنین بررسی‌های مربوط به خودرو را توسط تکنسین‌های ماهر و مجرب انجام دهید تا از ایمنی و بهره‌وری خودروتان اطمینان حاصل کنید.

راه های برطرف کردن لرزش خودرو

علت لرزش ماشین در سرعت بالا 100 کیلومتر

با توجه به علت لرزش خودرو و عیب یابی آن می توان گفت سرعت بالای 100 کیلومتر بر ساعت باعث وجود لرزش‌های مختلف در خودرو می‌شود. علل این لرزش‌ها ممکن است شامل سایش لاستیک، عدم تعادل در لاستیک‌ها، فرسودگی بلبرینگ میل محرک، خرابی اجزای ترمز و دلایل دیگری که در اثر راندن با سرعت بالا، باعث لرزش خودرو می‌شوند، باشد.

بیشترین عامل لرزش خودرو در سرعت بالا، مرتبط با تعادل نامتعادل لاستیک‌های چرخ است. برای تشخیص لرزش چرخ‌ها، باید دقت کرد که لرزش در کف و صندلی نشانگر عدم تعادل چرخ عقب بوده و لرزش در فرمان نشانگر عدم تعادل چرخ‌های جلو است.

لرزش در همه زمان‌ها و در تمام سطوح جاده رخ می‌دهد

لرزش خودرو در سرعت بالا نهایتاً در تمام شرایط و در همه سطوح جاده رخ نمی‌دهد. وجود لرزش ممکن است به عواملی مرتبط با وضعیت و شرایط جاده، وضعیت و سلامتی خودرو و سیستم‌های آن، تنظیمات و تعادل لاستیک‌ها، عیوب در قطعات و سیستم‌های مکانیکی و موارد مشابه بستگی داشته باشد.

لازم است در نظر داشته باشید که حفظ سلامتی و عملکرد بهینه خودرو، انجام تعمیرات و نگهداری دوره‌ای، آزمایش و تعویض به موقع قطعات معیوب و مراقبت از لاستیک‌ها می‌تواند از وقوع لرزش‌های ناخواسته در سرعت بالا جلوگیری کند.

کلام پایانی

در اینجا با شما کاربران عزیز همراه بوده و درباره علت لرزش خودرو و عیب یابی آن صحبت کرده‌ایم. لرزش در خودرو می‌تواند بسیار خطرناک باشد و در صورت مواجهه با آن، بهتر است به سرعت به دنبال علت آن بگردید.

اگر اطلاعات کافی درباره خودرو ندارید، توصیه‌می‌کنیم خرابی خودرو را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید، تا هیچ مشکلی رخ ندهد.

اگر در حین رانندگی در بزرگراه با مشکل مواجه شدید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و با امداد تماس بگیرید تا یک یدک‌کش مخصوص برای شما اعزام شود.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه