28 شهریور 1402 دسته بندی: اخبار

علت گاز نخوردن ماشین و 11 دلیل رایج آن

علت گاز نخوردن ماشین و به عبارتی مصادف شدن با مشکل عدم گاز‌رسانی خودرو هیچ‌گاه خوشایند نیست. متأسفانه، دلایل مختلفی برای بروز این مشکل وجود دارند.

بنابراین، بهتر است با علت‌های احتمالی که موجب عدم گاز‌رسانی ماشین‌تان می‌شود، آشنا شوید. اطلاعات بیشتر درباره جوانب فنی خودرو، رانندگی را برایتان آسان‌تر خواهد کرد و در صورت بروز مشکلات مختلف، شما را کمتر به دست‌وپا گیر خواهد انداخت.

در این مقاله، به علت‌های عدم گاز‌رسانی خودرو پرداخته خواهد شد. علاوه بر مواجهه با عدم گاز‌رسانی در شرایط عادی، وقتی در ارتفاعات بالا رانندگی می‌کنید، این مشکل ممکن است شما را در بر بگیرد. باید بدانید دلیل چیست و چه باید انجام داد. بنابراین، با ما همراه باشید.

دلایل گاز نخوردن ماشین

اگر خودرو شما هنگام فشار دادن پدال گاز شتاب نمی‌گیرد و به عبارتی موجب گاز نخورن ماشین می شود، این حالت ناخوشایندی است که همه راننده‌ها از این حالت  متنفر هستند. چرا که هیچ تغییری در شتاب خودرو رخ نمی‌دهد و حتی اگر هر چقدر پدال گاز رو بفشارید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

 بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتوماتیک

برای راننده‌هایی که عادت کرده اند به رانندگی پرسرعت، این موضوع زودتر اتفاق می‌افتد و باید نیازهای لازم رو پیگیری کنند.

همچنین، همانطور که گفته شد، دلایل مختلفی برای عدم گاز‌رسانی در ماشین وجود دارد و دلایلی که می‌توانند برای مسیرهای عادی و هم برای رانندگی در مسیرهای طولانی باشند.

بیاید هر یک را به صورت جداگانه بررسی کنیم.

 خرابی فیلتر هوا

فیلترهای هوا در خودرو وظیفه مهمی را بر عهده دارند. فعالیت این قطعات، مدیریت جریان ورودی هوا به داخل خودرو است. اگر فیلترها خراب یا گرفته شوند، آلاینده‌ها به موتور وارد شده و می‌توانند باعث عدم سوختن ماشین شوند. هر دو خودروهای انژکتوری و کاربراتوری ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

 خرابی دیسک و صفحه

دیسک و صفحه در خودرو ممکن است به دلیل فرسایش و خرابی آسیب ببینند. استفاده طولانی مدت و فرسودگی ممکن است باعث عدم سوختن ماشین شوند. بنابراین، همیشه باید به این قطعات توجه کنید و با بررسی منظم خودروتان، از خراب شدن و از بین رفتن عملکرد آنها جلوگیری کنید.

 خرابی دیسک و صفحه

 کارایی نامناسب استپر موتور

استپر موتور قطعه‌ای بسیار حیاتی است. اگر خراب شود، تأثیرات منفی روی عملکرد موتور خواهد داشت. علت وابستگی بین عملکرد موتور و استپر موتور چیست؟ قطعات شمع‌ها و کوئل وایر شمع وابسته به استپر هستند.

اگر این قطعات دچار خلل و مشکل شوند، عملکرد موتور تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین، ممکن است علت عدم سوختن خودروی شما نیز مربوط به استپر موتور باشد.

بیشتر بخوانید: اهمیت تعویض روغن گیربکس در چیست؟

 وجود مشکل در کمپرس سیلندر

یکی دیگر از دلایل گاز نخوردن ماشین، کمپرس سیلندر بر روی سوپاپ‌ها و رینگ‌های خودرو تأثیر دارد و عملکرد صحیح این قطعات می‌تواند باعث عملکرد صحیح موتور شود.

اگر کمپرس سیلندر مشکل داشته باشد، می‌تواند باعث عدم سوختن خودرو شود. بنابراین، باید به معاینه و بررسی عملکرد این قطعات توجه کنید و آنها را نادیده نگیرید.

 اتمام یا نامرغوب‌ بودن روغن موتور

توجه به انتخاب روغن موتور مناسب و تعویض منظم آن امری بسیار مهم است. رانندگان حرفه‌ای می‌دانند که اگر پس از طی کردن مسافت مشخص اقدام به تعویض روغن موتور نکنند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد و عدم سوختن خودرو یکی از مشکلاتی است که ممکن است رخ دهد و موجب گاز نخوردن ماشین می شود.

 وجود مشکل و خرابی در پمپ بنزین خودرو

اگر پمپ بنزین خودرو خراب یا صافی بنزین کثیف باشد، احتمالاً خودرو در عملکرد سوختدهی مشکل دارد. پمپ بنزین نقش مهمی در انتقال سوخت به باک دارد. اگر پمپ نتواند سوخت را به‌طور کامل به موتور ارسال کند، سوختدهی نخواهد اتفاق افتاد.

دلایل گاز نخوردن خودروهای اتوماتیک

مشکل در قطعه ECU خودروهای انژکتوری از دیگر دلایل گاز نخوردن ماشین است.

ECU، یا قطعه الکترونیکی کنترل یکای سوخت‌رسانی انژکتوری خودرو است. این قطعه قادر است واکنش‌های حس‌گرهای موتور را کنترل کند. در صورت بروز مشکل در این بخش حیاتی که نقش مهمی در سوخت‌رسانی موتور دارد، احتمال گاز نخوردن خودرو افزایش می‌یابد.

کثیف شدن انژکتور می‌تواند عاملی برای گاز نخوردن خودرو باشد. برای تمیزکردن انژکتور، باید به مکانیک حرفه‌ای مراجعه کرده و اقدام به تمیزکردن آن کنید. تمیزی این قطعه تأثیر مستقیمی بر عملکرد بهتر خودرو دارد.

خودروهای اتوماتیک و انژکتوری دارای سنسورهای مختلفی هستند، یکی از آنها سنسور گاز است. خرابی این سنسور می‌تواند عاملی مهم در گاز نخوردن خودرو باشد. سنسور گاز در نزدیکی دریچه گاز و استپر واقع شده است.

بیشتر بخوانید: چگونه خودروی خود را برای سفر آماده کنیم؟

در صورت عدم وجود این سنسور، تنظیم پاشش سوخت انژکتورها ممکن است به مشکل بخورد. سنسور گاز مسئول ارسال اطلاعات درباره موقعیت دریچه گاز به قطعه ECU، یعنی مغز متفکر خودروهای انژکتوری است.

خرابی این سنسور می‌تواند تأثیری بر گازخوردن خودرو داشته باشد. اما چه عواملی روی خرابی این قطعه تأثیرگذارند؟ عواملی مانند: افزایش دور موتور در دورهای پایین، کاهش آهسته دور موتور و ثابت ماندن دور در دور پایین از جمله دلایل خرابی سنسور گاز هستند.

سنسور دور موتور اطلاعاتی درباره دور لحظه‌ای موتور به قطعه ECU ارسال می‌کند. اگر این ارسال اطلاعات ضعیف باشد یا تنظیم آن به مشکل بخورد، مشکلاتی در عملکرد خودرو به وجود خواهد آمد و گاز نخوردن ماشین یکی از آنهاست.

مپ‌سنسور همانند سنسورهای دیگر با ECU در ارتباط است و اطلاعاتی را به آن ارسال می‌کند. این سنسور درباره هوای مکش شده به ECU اطلاعات لازم را ارسال می‌کند. در صورت خرابی مپ‌سنسور، کنترل باز و بسته بودن دریچه هوا امکان‌پذیر نخواهد بود و گاز خوردن ماشین به مشکل خواهد خورد.

بدیهی است که سنسور پدال گاز در عملکرد گاز خوردن ماشین نقش حیاتی دارد. هرگونه خرابی در سنسور پدال گاز و کلاچ می‌تواند منجر به گاز نخوردن ماشین شود.

دلایل گاز نخوردن خودروهای اتوماتیک

راه حل برای گاز نخوردن ماشین

برای جلوگیری از وقوع مشکل گاز نخوردن ماشین، بهتر است قطعات مرتبط با سیستم گاز مانند مانیفولد و تزریق‌کننده‌ها را بررسی و بازبینی کنید. در کل، استفاده از بنزین با کیفیت می تواند به طور قابل توجهی مانع از بروز مشکل گاز نخوردن و خرابی دیگر باشد.

بنزین سوپر یک گزینه عالی است و مصرف آن می تواند به شدت از وقوع این مشکل جلوگیری کند. البته تشخیص و تعیین نقاط ضعف و ایرادات در قطعاتی که در این مقاله به آنها اشاره شده، کار ساده ای نیست.

اما حتی اگر بدانید که مشکلات محتمل و علت گاز نخوردن در خودرو چه می تواند باشد، می توانید به بهترین نحو در رفع این مسئله و مراقبت از خودروی خود عمل کنید.

گاز نخوردن خودرو در شرایط عادی یا در سربالایی ها همچنان ناراحت کننده است و می تواند تعداد زیادی مشکل را برایتان ایجاد کند. بنابراین بهتر است با این موضوع آشنا باشید تا از وقوع خرابی های احتمالی جلوگیری کنید.

بی توجهی به علل گاز نخوردن به مدت طولانی می تواند منجر به آسیب های جدی برای سلامتی خودرو شود و هزینه های تعمیراتی را افزایش دهد؛

بنابراین در صورت مشاهده نشانه های نخستین، لازم است تمامی قطعات مرتبط را بررسی کنید و از صحت عملکرد هر کدام اطمینان حاصل کنید.

کلام پایانی

انجام بازرسی فنی خودرو و بررسی تمامی قطعاتی که در این مقاله ذکر شده است می تواند باعث کاهش احتمال گاز نخوردن ماشین شده و عمر مفید موتور خودرو را نیز افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید که تعویض فیلتر هوا یکی از روش های موثر در جلوگیری از این مشکل و بهبود عملکرد بهینه خودرو است؛ بنابراین به جدیت به سلامت پیشرانه خودروتان نگاه کنید و از امروز به فکر کاهش هزینه های تعمیراتی بزرگ باشید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه