4 مهر 1402 دسته بندی: مقالات, اخبار

همه آنچه باید درباره معاینه فنی خودرو بدانید

معاینه فنی خودرو به مدت چند سالی به یک الزام برای دارندگان وسایل نقلیه تبدیل شده است. پلیس راهنمایی و رانندگی با تأکید بر ضرورت اخذ معاینه فنی بر اساس قانون، توصیه می‌کند که تمام خودروهای سواری، اعم از داخلی و خارجی، که بیش از ۴ سال سن دارند، مکلف به اخذ معاینه فنی هستند.

اگر دارندگان خودروهای ملزم به معاینه فنی، این مسئولیت را نادیده بگیرند، قانوناً پلیس راهنمایی و رانندگی مجاز به اتخاذ اقدامات قانونی است.

آشنایی با معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو به فرایند بررسی سلامت خودرو از هر نظر اشاره دارد. در این فرآیند، کارشناسان مراکز معاینه فنی تمام قطعات و اجزای خودرو و عملکرد آنها را بررسی می‌کنند و سپس گزارشی درباره سلامت و عملکرد صحیح خودرو تهیه می‌کنند که به راننده ارائه می‌شود.

برای دریافت برگه معاینه فنی، دارندگان خودرو باید مدارک موردنیاز را به این مراکز ارائه دهند و به آنجا مراجعه کنند.

 بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتوماتیک

مدارک مورد نیاز برای معاینه فنی خودرو

قبل از مراجعه به مراکز معاینه فنی، حتما به این نکات توجه کنید:

اصل کارت یا سند خودرو را همراه داشته باشید. این مدرک اثبات مالکیت شما بر روی خودرو است.

همچنین، فرم تشخیص عیوب ظاهری خودرو را نیز با خود داشته باشید. این فرم شامل اطلاعات مربوط به وضعیت ظاهری خودرو است.

پس از ورود به مرکز معاینه فنی، باید مراحل زیر را طی کنید: ابتدا به کارشناس مرکز معاینه مدارک مورد نیاز را تحویل دهید.

پس از دریافت مدارک، کارشناس اطلاعات مربوط به خودروتان را در سیستم مرکز ثبت می‌کند.

پس از ثبت اطلاعات، بر روی خودرو یک بارکد صادر می‌شود که به عنوان نشانی اطلاعات و ثبت نتایج از طریق این بارکد انجام می‌شود.

در نهایت، باید هزینه معاینه فنی را پرداخت کنید.

با رعایت این مراحل، معاینه فنی خودروتان به خوبی انجام خواهد شد.

مراحل انجام معاینه فنی خودرو

اولین مرحله از معاینه فنی خودرو، بازرسی چشمی است. در این مرحله، خودرو از نظر ظاهری بررسی می‌شود. مواردی که در بازرسی چشمی مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • آینه‌ها
  • شیشه‌ها
  • برف‌پاک‌کن
  • بوق خودرو (باید سالم باشد)
  • کمربند ایمنی
  • بدنه (نباید دفرم باشد)
  • پوسیدگی بدنه
  • لاستیک‌ها
  • صدای اگزوز
  • دود خروجی اگزوز
  • متعلقات اضافی بدنه
  • چراغ‌های نورپایین و نوربالا
  • چراغ راهنما
  • طلق چراغ‌های عقب

در این مرحله، همچنین لوازم و تجهیزاتی که بسته‌شده روی خودرو است، نیز بررسی می‌شوند. اگر غیراستاندارد بودند، مردودی اعلام می‌شود. به عنوان مثال، نصب بوق نامتعارف یا رینگ‌اسپرت.

در این مرحله، با استفاده از دستگاه مخصوص، میزان آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز اندازه‌گیری می‌شود. این میزان نباید از حد مجاز تعیین‌شده بیشتر باشد.

اگر خودرو شما هوا را به شدت آلوده کند، نمی‌توانید معاینه فنی را گذرانید. گازهای دی‌اکسید کربن، مونواکسید کربن و مشابه آنها جزو آلاینده‌های هوا هستند، و اگر میزان آنها بیشتر از حد مجاز باشد، خودرو شما مردود می‌شود.

در این مرحله، با استفاده از دستگاه مخصوص، کمک فنرها بررسی می‌شوند و نتیجه آزمون به صورت عددی و گرافیکی ثبت می‌شود. تمام کمک فنرهای جلو و عقب بررسی می‌شوند. اگر مشکلی در هر یک از کمک فنرها وجود داشته باشد، احتمال واژگون شدن خودرو در پیچ جاده وجود دارد.

در این مرحله، سیستم ترمز بررسی می‌شود تا حد نهایی شتاب ترمزگیری وضعیت سیستم ترمز را محاسبه کند. همچنین، عملکرد ترمز دستی نیز بررسی می‌شود. استفاده از لنت‌های تازه و روغن ترمز مناسب می‌تواند در این مرحله به سلامتی شما کمک کند!

در این مرحله، با استفاده از دستگاه سیستم تعلیق، عملکرد سیستم تعلیق خودرو بررسی می‌شود. اتصالات و قطعات این سیستم باید محکم باشند؛ در غیر این صورت، خودرو مردود می‌شود.

در این مرحله، چراغ‌های خودرو بررسی می‌شوند تا مطمئن شوند که نور به زوایا و شدت مناسبی انتشار می‌یابد. همچنین جهت نورپایین و نوربالا و برد آن (یعنی تا چه مسافتی را روشن می‌کنند) نیز ارزیابی می‌شود.

این مرحله برای اندازه‌گیری میزان انحراف جانبی خودرو در هر 1000 متر است. اگر این انحراف بیشتر از 7 متر باشد، خودرو مردود می‌شود. به عبارت دیگر، هنگام رانندگی فرمان را رها کنید. اگر جلوبندی و فرمان تنظیم شده باشد، خودرو در هر یک کیلومتر نباید بیشتر از 7 متر انحراف داشته باشد. در این مرحله، میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ‌ها نیز بررسی می‌شود.

مراحل انجام معاینه فنی خودرو

دلایل مردود شدن معاینه فنی خودرو

اگر خودرو شما در هر یک از مراحل ذکر شده (بصورت بصری یا فنی) مشکل داشته باشد، به عنوان مردود در نظر گرفته می‌شود. مراحلی که از جمله دلایل این مردودیت‌ها هستند، عبارتند از:

– آزمون آلایندگی

– وضعیت ظاهری

– سیستم ترمز

– کمک فنر

– آزمون هم‌راستایی چرخ‌ها.

درصورتی که خودرو مردود شود، برگه معاینه فنی به شما تعلق نمی‌گیرد. در این شرایط، به شما ۱۵ روز فرصت داده می‌شود تا مشکلاتی که در چک‌لیست برگه نتایج آمده است را برطرف کنید و مجدداً به مرکز معاینه فنی مراجعه کنید.

در صورتی که خودرو شما تمام مراحل را به سلامتی پشت سر بگذارد، برگه معاینه فنی به شما داده می‌شود که باید همیشه در کنارتان باشد. همچنین، یک برچسب معاینه فنی روی خودرو نصب می‌شود و اعتبار این گواهی به مدت ۱ سال است.

بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس جیلی X7

ضمناً، لازم به ذکر است که براساس قانون و اعلامیه پلیس راهور، داشتن معاینه فنی برای تمام مناطق شهری الزامی است و خودروهایی که از معاینه فنی محروم هستند، با جریمه مبلغ ۵۰ هزار تومان مواجه خواهند شد.

خودروهایی نیاز به معاینه فنی دارند

خودروهای صفر سن معاینه فنی چهار ساله دارند. به این معنی که اگر خودروی جدیدی خریداری کرده‌اید، تا چهار سال به انجام معاینه فنی نیاز ندارید. اما پس از گذشت این چهار سال، هر سال باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و گواهی سلامتی خودرو را دریافت کنید و همیشه در خودرو حمل کنید.

در صورتی که معاینه فنی خودرو انجام نشود، در صورت وجود دوربین‌های ترافیک، جریمه ۵۰ هزار تومانی برای خودرو ثبت می‌شود.

لطفا در نظر داشته باشید که تمامی خودروهای داخلی تولید شده قبل از سال ۹۷ و همچنین تمامی خودروهای وارداتی قبل از سال ۲۰۱۸، مشمول انجام معاینه فنی هستند.

همچنین توجه کنید که در صورت بروز تغییر در ظاهر خودرو، مشکل فنی یا وقوع تصادفات، شما نیاز به دریافت مجدد گواهی بررسی فنی خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر تغییراتی در ظاهر خودرو ایجاد کرده و چراغ‌های اسپرت یا تزئینات فانتزی روی آن نصب کرده‌اید، یا تجهیزاتی مانند گارد یا هدلایت روی خودرو نصب کرده‌اید، معاینه فنی قبلی ابطال می‌شود و در صورت برخورد با پلیس، گواهی معاینه فنی بلافاصله باطل می‌شود.

همچنین، در صورتی که در یک تصادف درگیر شده‌اید و این تصادف توسط پلیس راهنمایی و رانندگی ثبت شده است، ممکن است گواهی معاینه فنی شما ابطال شده باشد.

کلام پایانی

معاینه فنی خودرو یک فرایند ضروری است که برای اطمینان از سلامت و ایمنی خودرو انجام می‌شود. این معاینه شامل بررسی عمومی و دقیق اجزای فنی خودرو می‌شود، از جمله سیستم‌های ترمز، روانکاری، روغن و سیستم‌های الکترونیکی.

انجام بررسی فنی به منظور دسترسی به گواهی سلامتی خودرو بسیار حائز اهمیت است. این گواهی نشان می‌دهد که خودرو به طور کامل و بدون نقص فنی است و می‌توانید با آرامش و اطمینان بیشتر از خودرو خود استفاده کنید.

عدم انجام معاینه فنی منجر به مشکلات جدی می‌شود، شامل تعطیلی و نقصان عملکرد خودرو، خطر بیشتر برای راننده و سایر مسافران و همچنین ریسک بالای تصادفات.

بنابراین، بهترین راه برای حفظ سلامت و عملکرد بهینه خودرو، انجام معاینه فنی به موقع و رعایت قوانین و مقررات مربوطه است. این اقدام نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و اهمیتی است که به ایمنی و سلامت خود و دیگران می‌دهید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه