3 فروردین 1403 دسته بندی: مقالات

چه چیزی از زیر ماشین می چکد؟

چه چیزی از زیر ماشین می چکد؟ به چه چیزی از زیر ماشین نگاه می‌کنیم؟ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حالی که می‌خواستید به خودرویتان سوار شوید، متوجه شدید که از زیر ماشین چیزی خارج می‌شود. این امر ممکن است شما را تعجب‌زده کند و سوالاتی چون “آیا این موضوع جدی است؟” یا “آیا ماشینم در معرض خطر است؟” به ذهنتان بیاید.

همانطور که بدن ما از مایعات مختلف پر شده تا به درستی کار کند، خودروی شما نیز از مایعات مختلفی استفاده می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشد. این مایعات به درستی به ازای هر بخش مختلف از ماشین پمپ می‌شوند و باعث می‌شوند تا خودرو در شرایط بهتری عمل کند. اما همانند بدن انسان که ممکن است گاهی کار نکند، اتومبیل شما نیز ممکن است مشکلاتی داشته باشد.

نشت خنک‌کننده یا ضد یخ

در پاسخ به سوال چه چیزی از زیر ماشین می چکد؟ می‌توان گفت، معمولاً دارای رنگ سبزی متمایل به سبز است، گاهی اوقات نارنجی یا صورتی روشن است، اما بیشتر مواقع سبز است و دارای کمی چسبناکی است.

یکی از مشکلات رایج در خودروها، نشت ضد یخ است. اگرچه این نشت مسئله‌ی جدی‌ای نیست، اما باید بلافاصله آن را برطرف کرد. خنک‌کننده، دمای موتور را کنترل می‌کند و در صورت عدم کنترل، نشت مایع خنک‌کننده ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و افزایش آمپر خودرو شود، که این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به‌خصوص اگر در کنار جاده با خودرویی که بیش از حد گرم شده است، متوقف شوید.

دلیل دیگر برای تعمیر نشتی ضدیخ به سرعت، این است که مواد موجود در آن برای حیوانات خانگی بسیار سمی است. از طرفی، ماده خنک‌کننده دارای بو و طعمی شیرین است که می‌تواند برای حیوانات خانگی جذاب باشد.

نشتی بنزین

چه چیزی از زیر ماشین می چکد؟ شناسایی نشت بنزین به سادگی امکان پذیر است. این که شما نشت بنزین دارید، به هیچ وجه نباید باعث نگرانی شما در مورد احتمال انفجار ماشین شود. در واقع، بسیاری از افراد ماه‌ها بدون هیچ مشکلی با نشت بنزین در ماشین خود رانندگی می‌کنند.

اگر گودال نشتی در نزدیکی عقب ماشین قرار دارد، احتمالاً دچار نشت در مخزن بنزین هستید. در صورتی که گودال نزدیک جلو باشد، ممکن است مشکل از پمپ بنزین باشد. همچنین، بررسی کنید که خطوط سوخت از کدام نقطه دارای نشت هستند.

نشت روغن

یکی از مواد مایع رایجی که ممکن است از خودروی شما نشت کند، روغن موتور است. این نشت می‌تواند به روند عملکرد خودرو آسیب برساند و در صورت عدم کنترل، موتور را آسیب ببیند.

روغن تازه دارای رنگ قهوه‌ای کمی به سمت زرد است، اما روغن قدیمی بیشتر به رنگ قهوه‌ای تیره یا حتی سیاه می‌باشد. منابع مختلفی می‌توانند منجر به نشت روغن شوند.

ممکن است متوجه شوید که خودروی شما به‌صورت قطره‌ای روغن نشت نمی‌کند، بلکه روغن به‌آرامی از قطعات مختلف موتور سوراخ می‌شود. این نوع نشت روغن در خودروهایی با کارکرد فعال بسیار رایج است.

نشت روغن ترمز

چه چیزی از زیر ماشین می چکد؟ در واقع، روغن ترمز شفاف و کمی به رنگ زرد است و دارای چگالی متوسط با حس روغنی است. اگر یک گودال مایع با این ویژگی‌ها را زیر خودروی خود مشاهده کردید، بدون تأخیر آن را به کارگاه مکانیکی ببرید. حتی اگر فقط به نشت روغن ترمز مشکوک هستید، بهتر است خودرو را برای بررسی و تعمیر به کارگاه مکانیکی بسپارید.

سیستم ترمز خودرو بر پایه‌ی سیستم فشار هیدرولیک عمل می‌کند. روغن ترمز به‌عنوان مایع هیدرولیکی وظیفه دارد تا این فشار را حفظ کند. نشت در روغن ترمز می‌تواند منجر به کاهش فشار شود و به احتمال زیاد باعث خرابی در سیستم ترمز شود.

در بیشتر اتومبیل‌های مدرن، نشت روغن ترمز به‌صورت رایج رخ نمی‌دهد. اگر اتفاقی افتاد، معمولاً نشت را در نزدیکی چرخ‌ها یا در ناحیه مستقیم زیر پدال ترمز مشاهده خواهید کرد.

نشت روغن گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس اتوماتیک در حالت تازه دارای رنگ قرمز روشن یا زرد است، اما با گذر زمان، رنگ آن تیره‌تر به قرمز یا قهوه‌ای تغییر می‌کند. این روغن دارای چگالی بالا بوده و حسی مشابه روغن دارد.

این مایع به عنوان یک روان‌کننده در سیستم گیربکس عمل می‌کند تا تغییر دنده‌های ماشین به صورت صاف و صحیح صورت گیرد و همچنین به عنوان یک خنک‌کننده در گیربکس عمل می‌کند. اگر روغن گیربکس خودرو کم باشد، ممکن است با خطراتی همچون سایش قطعات و یا سوختن سیستم انتقال قدرت روبه‌رو شوید.

نشت روغن گیربکس ممکن است در قسمت جلو یا میانی خودرو، به ویژه در نزدیکی لوله پرکننده گیربکس یا در نزدیکی سوراخ تخلیه روغن گیربکس یا بین گیربکس و موتور، رخ دهد.

نشت روغن هیدرولیک

گاهی سوال پیس می‌آید که چه چیزی از زیر ماشین می چکد؟ بیشتر اتومبیل‌های مدرن از سیستم فرمان برقی با استفاده از هیدرولیک استفاده می‌کنند. در این سیستم، وقتی شما فرمان خودرو را چرخانید، مایع فرمان برقی یک سیلندر در سیستم فرمان پر می‌کند که نیرویی را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد تا در چرخش به شما کمک کند. کاهش سطح روغن هیدرولیک به معنای کاهش فشار در سیستم فرمان برقی است که این به معنای دشواری بیشتر در چرخاندن ماشین می‌باشد.

بسیاری از خودروها از روغن گیربکس اتوماتیک به عنوان روان‌کننده در سیستم فرمان برقی استفاده می‌کنند. بنابراین، اگر لکه‌هایی مایل به قرمز در زیر خودروی خود را مشاهده کردید و همچنین فرمان خودرو کمی دشوار شده است، احتمالاً دچار نشتی روغن هیدرولیک شده‌اید.

روغن هیدرولیک مخصوص سیستم فرمان در اتومبیل‌ها معمولاً رنگی مایل به زرد دارد و چگالی متوسطی دارد.

سیستم فرمان اتومبیل شما به سمت جلوی خودرو است، بنابراین اگر نشتی در سیستم فرمان برقی وجود داشته باشد، معمولاً در این نقطه قابل مشاهده است.

کلام پایانی

ما به موضوع چه چیزی از زیر ماشین می چکد؟ به طور کامل و جامع پرداختیم. معمولاً مایع شیشه‌پاک‌کن رنگ آبی دارد، اما گاهی اوقات ممکن است سبز یا نارنجی باشد.

این مایع دارای چگالی کمی است و تقریباً مانند آب است. با این حال، نیازی به نگرانی از نشت آن نیست. اکثر مردم از نشت آب نگرانند، اما واقعاً این نشتی نیست. آنچه که مشاهده می‌شود فقط چگالش آب از سیستم تهویه هوا است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه