21 بهمن 1398 دسته بندی: مقالات

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

شاید از نظر راننده ساده به نظر برسد ، اما گیربکس اتومبیل یکی از پیچیده ترین سیستم های اتومبیل می باشد. گیربکس اتوماتیک بسیار ساده به نظر می رسد؛ کافی است شما دنده در حالت Drive قرار داده و رانندگی کنید. اما در اکثر خودروها، پیچیدگی های زیادی نیز وجود دارد اما باعث می شود بسیار ساده به نظر برسد.
گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟
اهرم انتخاب کننده دنده

شاید از نظر راننده ساده به نظر برسد، اما گیربکس یکی از پیچیده ترین سیستم های خودرو می باشد. گیربکس اتوماتیک از لحاظ عملکرد بسیار ساده به نظر می رسد. کافی است شما دنده در حالت Drive قرار داده و رانندگی کنید. اما در اکثر خودروها، پیچیدگی های زیادی نیز وجود دارد. موتور حاوی یک سیلندر میل لنگ مرکزی است که می چرخد. قدرت چرخش چرخ ها را فراهم می کند. “سرعت موتور” به سرعت چرخش میل لنگ گفته می شود .

اکثر موتورها بیشترین قدرت خود را در محدوده ای نسبتاً کم از سرعت انجام می دهند. اما رانندگی وسیله نقلیه به دامنه وسیع تری نیاز دارد. انتقال یک حلقه حیاتی است. گشتاور را برای تسریع از توقف یا جلوگیری از کار بیش از حد موتور در سرعت های بزرگراه افزایش می دهد. گیربکس اتوماتیک از حسگرها برای تعیین زمان تغییر دنده ها استفاده می کند. آنها را با فشار روغن داخلی تغییر می دهد. در حالی که اجزای بی شماری در گیربکس وجود دارد و عملکرد واقعی آنها کمی پیچیده تر از نسخه ساده شده ارائه شده در اینجا است . اما مؤلفه های اصلی مبدل گشتاور و چرخ دنده ها سیاره ای هستند.برای تغییر چرخ دنده ها ، گیربکس باید موقتاً از موتور جدا شود. در یک گیربکس دستی ، راننده این کار را با فشار دادن به پدال کلاچ انجام می دهد. اما با گیربکس اتوماتیک ، توسط مبدل گشتاور اداره می شود.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟
گیربکس اتوماتیک

مبدل گشتاور گیربکس اتوماتیک

در مبدل گشتاور دو مؤلفه به شکل فن وجود دارد که پر از مایع انتقال است. پروانه ای که به میل لنگ موتور وصل شده است و یک توربین ، به شافت ورودی انتقال وصل شده است. با چرخش موتور پروانه ، تیغه های آن سیال را به حرکت در می آورند. به نوبه خود باعث چرخش توربین می شود. مایع در یک حلقه بسته حرکت می کند. سومین جزء فن ، استاتور ، در بین پروانه و توربین قرار دارد. به هدایت حرکت سیال کمک می کند. در هنگام فشار دادن گاز به سرعت ، مایع توربین را سریعتر حرکت می دهد تا انرژی بیشتری را از طریق گیرنده ارسال کند. با کند شدن ، حرکت سیال نیز کند می شود. توربین از چرخیدن متوقف می شود و موتور می تواند بدون ایستادن بنشیند و بیکار باشد.

توربین و پروانه به طور دائمی وصل نمی شوند و پروانه همیشه سریعتر می چرخد. بیشتر خودروها از مبدل قفل استفاده می کنند که دارای یک کلاچ مکانیکی است. به طور موقت دو مؤلفه را با سرعت بالاتر به هم متصل می کند تا به بهبود مصرف سوخت کمک کند. پس از انتقال این نیرو به شافت ورودی انتقال ، زمان آن فرا رسیده است که چرخ دنده های سیاره ای کارهای خود را انجام دهند. دنده مرکزی به آن دنده خورشید گفته می شود. در حالی که چرخ دنده های کوچکتر سیاره ای در اطراف آن می چرخند. در حلقه ای به نام حامل سیاره نگه داشته می شوند. یک حلقه دنده بزرگ دندانه دار همه آنها را احاطه کرده و با چرخ دنده های سیاره ای در حامل خود پیچیده شده است.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

چرخ دنده ها و نسبت انتقال

به جای استفاده از چرخ دنده جداگانه برای هر چرخ دنده ، سرعت های مختلف انتقال از طریق ترکیب دنده ها حاصل می شود. با ایجاد نسبت های مختلف دنده ، گیربکس نیرو را از موتور می گیرد. آن را در مسیر خود به شافت خروجی که قدرت را به سمت چرخ ها ارسال می کند، افزایش یا کاهش می دهد. در دنده اول ، موتور به آرامی در حال چرخش است. زیرا راننده به تدریج دریچه گاز را فشار می دهد. بنابراین گیربکس از دنده کم برای افزایش گشتاور که به چرخ ها وارد می شود تا قدرت لازم برای سرعت بخشیدن به آنها را به دست آورد.

گیربکس اتوماتیک چگونه کار می کند؟

هنگامی که جعبه دنده در حالت Reverse قرار می گیرد. دنده کوچک خورشید، دنده حلقه بیرونی را به عقب می چرخاند. برای پارک ، یک چرخ دنده کوچک پارکینگ دندانه دار به طور محکم توسط یک قفل کوچک به نام قفسه پارکینگ نگه داشته می شود که از چرخش چرخ های شافت خروجی جلوگیری می کند.به همان اندازه که موتور نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. جعبه دنده یا گیربکس اتوماتیک نیز به نگهداری سالم نیازمند است .همچنین روغن گیربکس را چک نمایید.

منبع: بلاگ درایوینگ

نوشته های مشابه