13 اردیبهشت 1399 دسته بندی: مقالات, تخصصی گیربکس, قطعات خودرو

گیربکس اتوماتیک CVT

CVT نوعی گیربکس اتوماتیک است که شتاب بدون درز و بدون وقفه را برای تغییر دنده فراهم می کند. به جای چرخ دنده های ثابت ، از یک جفت قرقره با عرض متغیر استفاده می شود که توسط یک کمربند انعطاف پذیر به هم وصل می شوند.

گیربکس اتوماتیک CVT از سال 1989 در خودروهای مسافربری مورد استفاده قرار می گیرد. اما اگر شما چند سال است که به خرید ماشین نپرداخته اید. گیربکس CVT ممکن است برای شما جدید باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • گیربکس اتوماتیک CVT
  • گیربکس CVT و اتوماتیک
  • مزایای گیربکس CVT
  • معایب گیربکس CVT
  • مشکلات رایج گیربکس CVT

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

گیربکس اتوماتیک CVT

گیربکس اتوماتیک CVT

CVT نوعی گیربکس اتوماتیک است که شتاب بدون درز و بدون وقفه را برای تغییر دنده فراهم می کند. به جای چرخ دنده های ثابت ، از یک جفت قرقره با عرض متغیر استفاده می شود که توسط یک کمربند انعطاف پذیر به هم وصل می شوند.

گیربکس CVT و اتوماتیک

هدف از هر انتقال نیرو اتصال موتور به چرخ ها و کمک به موتور در قدرت خودرو است. دنده های پایین برای سرعت کم و تپه های شیب دار مناسب هستند. دنده های بالاتر برای سرعت های بالاتر مناسب هستند.گیربکس اتوماتیک معمولی از تعدادی مجموعه دنده پایین ، متوسط و بالا برای ارسال نیروی موتور به چرخ ها استفاده می کند. اما گیربکس CVT به هیچ وجه دنده ای ندارد. از دو قرقره با عرض متغیر که توسط یک کمربند انعطاف پذیر متصل شده اند، استفاده می کند. یک قرقره نیز به موتور وصل می شود و دیگری به چرخ ها وصل می شود.
نکته اصلی در همینجاست که عرض قرقره ها بسته به میزان نیاز انرژی تغییر می کند. یکی بزرگتر می شود و دیگری کوچکتر می شود. از آنجا که قرقره و کمربند ثابت نیستند، می توانند تعداد بی نهایت دنده را بین کمترین و بالاترین چرخ دنده ارائه دهند. با گیربکس اتوماتیک معمولی مقایسه می شود. معمولاً فقط بین چهار تا هشت نسبت دنده وجود دارد. اما گیربکس CVT شتاب قوی و بدون درز را تحویل می دهد.

گیربکس اتوماتیک CVT
دو قرقره با عرض متغیر در گیربکس CVT

مزایای گیربکس CVT

خودروسازان به دلایل مختلف از گیربکس CVT استفاده می کنند. گیربکس CVT می تواند حداکثر توان را از یک موتور کوچک برای شتاب سریعتر و پاسخگوتر بدست آورد. به همین دلیل در اغلب موارد گیربکس CVT را که در خودروهای دارای موتور چهار سیلندر استفاده می شود.
از آنجا که گیربکس CVT از نظر وزنی سبک تر است و راندمان انرژی بهتری را ارائه می دهد، به بهبود مصرف سوخت خودرو کمک می کند. به همین دلیل بسیاری از خودروهای هیبریدی با CVT همراه می شوند.

معایب گیربکس CVT

برخی از رانندگان شتاب مداوم و عدم تغییر دنده را احساس می کنند. اگر دوست دارید رانندگی ورزشی تری داشته باشید، نبود دنده های ثابت می تواند باعث احساس جذابیت کمتری شود.یکی دیگر از معایب متداول این است که گیربکس CVT تمایل دارد که در حین شتاب خودرو صدای بلندی داشته باشد.اغلب موتور را مجبور می کند تا با سرعت زیاد در دور موتور حرکت کند.

مشکلات رایج گیربکس CVT

گیربکس CVT بدون مشکل مکانیکی نیستند و مانند گیربکس های اتوماتیک معمولی تعمیر یا تعویض گیربکس CVT بسیار گران است. مواردی شامل گرمای بیش از حد ، لغزش ، تکان دادن ، لرزیدن و از بین رفتن ناگهانی شتاب است. همچنین کمربند CVT می تواند در معرض ساییدگی و کشش بیش از حد باشد.اگر به فکر خرید خودرو هستید گیربکس های CVT و اتوماتیک معمولی هر دو نوع یکسان هستند. اهرم انتخاب کننده دنده در دو نوع گیربکس شامل انتخاب های درایو (Drive) ، خلاص و پارک است.گیربکس های CVT بیشتر در خودروهای میتسوبیشی ، نیسان و سوبارو و خودروهای اسپرت کاربرد دارند. هوندا و تویوتا هم اکنون آنها را در طیف وسیع تری از مدل ها قرار می دهند.

منبع :کارفاکس

نوشته های مشابه