9 فروردین 1399 دسته بندی: مقالات, تخصصی گیربکس

گیربکس نیمه اتوماتیک چیست؟

امروزه بیشتر خودروها با گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک یا پیشرفته تر هستند. گیربکس نیمه اتوماتیک چیست؟ این گیربکس چگونه کار می کند؟ تفاوت آن با گیربکس دستی و اتوماتیک چیست؟ این روزها خودروهای با گیربکس نیمه اتوماتیک بسیار نادر هستند. اما محبوبیت سیستم دو کلاچه بیشتر می باشد.

امروزه بیشتر خودروها با گیربکس اتوماتیک یا پیشرفته تر هستند. گیربکس نیمه اتوماتیک چیست؟ این گیربکس چگونه کار می کند؟ این روزها خودروهای با گیربکس نیمه اتوماتیک بسیار نادر هستند. اما محبوبیت سیستم دو کلاچه بیشتر می باشد. با این حال در بسیاری از مدل ها با گیربکس دو کلاچه اتوماتیک عرضه می شوند که راننده می تواند به صورت نیمه اتوماتیک کار کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

گیربکس نیمه اتوماتیک چیست ؟ از روی نام آن نمی توانید حدس بزنید! به هیچ وجه اتوماتیک نیست شبیه به گیربکس دستی بدون پدال کلاچ است. تنها تفاوت بین گیربکس دستی و نیمه اتوماتیک این است که نسخه نیمه اتوماتیک به جای کابل ها و لوله ها برای جابجایی چرخ دنده ها از محرک ها و رایانه ها استفاده می کند.

در مورد گیربکس نیمه اتوماتیک بیشتر بدانید
تفاوت بین گیربکس دستی و نیمه اتوماتیک

 

چرا گیربکس نیمه اتوماتیک را با نام گیربکس دو کلاچه نیز می شناسند؟

زمانی که به روند کلاچ گرفتن گیربکس نیمه اتوماتیک دقت می کنیم، متوجه این موضوع خواهیم شد که روند گرفتن کلاچ و تعویض دنده بر عهده کلاچ‌ های چند صفحه‌ ای خشک یا خیس است، به همین دلیل آنها را با نام گیربکس نیمه اتوماتیک می شناسند.

این در صورتی است که در خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک شاهد این هستیم که روند گرفتن کلاچ و تعویض دنده توسط یک مبدل گشتاور انجام می‌ شود. در اصل این قسمت فرمان گرفتن کلاچ و تعویض دنده را برای ما صادر می‌ کند. البته باید در نظر داشته باشید که در این بخش ما صرفا به شکل بسیار ساده و برای درک تفاوت این دو نوع گیربکس، توضیحات ابتدایی ارائه دادیم.

 

انواع گیربکس نیمه اتوماتیک

انواع گیربکس‌ های نیمه اتوماتیک یا دو کلاچه را می‌ توان در دو دسته بندی صفحه خشک و صفحه خیس قرار داد که در ادامه هر کدام از آنها را به صورت جداگانه مورد بررسی بیشتر قرار می‌ دهیم:

  • صفحه خشک
    این نمونه از گیربکس بیشتر برای خودروهایی مناسب است که معمولا در محیط شهری رفت و آمد دارند. استفاده از آنها باعث می‌ شود که تا حدودی مصرف سوخت خودرو بهینه شود. البته نباید از یاد ببرید که اوج گشتاور انتقال این نمونه از گیربکس دو کلاچه، 250 نیوتن متر خواهد بود.
  • صفحه خیس
    این نمونه از گیربکس معمولا برای خودروهای قدرتمند استفاده می‌ شود و امکان انتقال گشتاورهای بیشتر از 350 نیوتن متر با استفاده از آنها فراهم خواهد بود. سیالات موجود در این نوع گیربکس باعث می‌ شوند که اصطکاک تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند و از سوی دیگر شاهد کاهش اتلاف انرژی حرارتی و افزایش دما باشیم.

 

گیربکس نیمه اتوماتیک چگونه کار می کند؟

یک گیربکس نیمه اتوماتیک از اصول کار سایر انواع گیربکس ها پیروی می کند.از انرژی جنبشی موتور برای چرخاندن چرخ ها میان چرخش شافت ورودی و چرخ دنده های مختلف استفاده می کند. بین موتور و گیربکس یک کلاچ وجود دارد که به دومی اجازه می دهد تا درگیر شود.

گیربکس دستی از پدال برای تعامل و جدا کردن کلاچ و اهرمی برای تغییر چرخ دنده ها استفاده می کند. در گیربکس نیمه اتوماتیک موارد کمی متفاوت است. از محرک ها و موتور هیدرولیک در مکان های یک اهرم دنده و پدال کلاچ استفاده می کند. همچنین یک واحد کنترل نیز وجود دارد که وظیفه انجام اقدامات مختلف از جمله گشتاور موتور ، سرعت خودرو ، موقعیت پدال شتاب دهنده و برخی دیگر را دارد. این کار عمدتاً برای تعیین زمان و جهت تغییر دنده کار می کند.

هنگامی که واحد کنترل وضعیتی را که نیاز به تعویض دنده است تشخیص داد ، برای جدا کردن انتقال نیمه خودکار از موتور ، این کلاچ را درگیر می کند. سپس محرک های تغییر شیفت ، دنده را فعال می کنند و برای برقراری مجدد اتصال بین موتور و گیرنده ، از کلاچ جدا می شوند.

گیربکس نیمه اتوماتیک چگونه کار می کند؟
جعبه دنده نیمه اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک دارای یک اهرم دنده می باشد و طرح جعبه دنده به صورت “PRND” (نشانگر پارک ، معکوس ، خنثی و Drive) است. در گیربکس نیمه اتوماتیک می تواند دارای فشار دکمه یا کنترل اهرم باشد. اهرم دنده حالت “Park” را نخواهد داشت و به جای “Drive” گزینه “Automatic” وجود خواهد داشت. به احتمال زیاد اکثر خودروهای مدرن دارای دکمه های +/- برای کنترل دستی تعویض دنده هستند. بنابراین طرح جعبه دنده گیربکس نیمه اتوماتیک به صورت دکمه های خنثی ، معکوس ، اتوماتیک و +/- می باشد.

 

کدام خودروها دارای گیربکس نیمه اتوماتیک هستند؟

گیربکس نیمه اتوماتیک از اوایل دهه 1930 بوده است. بنابراین تقریبا این مکانیسم را در تمامی خودروهای کمپانی های بزرگ می توان یافت.بیایید در مورد برخی از مدل های مدرن خودروهایی که از این انتقال استفاده می کنند بحث کنیم:

فراری – این کمپانی اولین بار در سال 1993 از جعبه دنده اتوماتیک در مدل Ferrari Mondial استفاده کرد. آخرین نسخه در Ferrari 599 GTO یافت می شود. سپس ، این شرکت تصمیم گرفت که از یک گیربکس دو کلاچ استفاده کند و در تمام مدلهای جدید خود به آزمایش آن ادامه داد.

Opel – این کمپانی در تعداد معدودی از مدل ها از انتقال Easytronic استفاده می کند. شما آن را در خودروهای کوچکتر مانند کورسا خواهید یافت.

فورد –این کمپانی اولین بار گیربکس نیمه اتوماتیک در خودرو ماوریک 1970 معرفی کرد.یک خودرو نیمه اتوماتیک معمولی و بدون گزینه تغییر بود. با این حال ، آنها بعداً SelectShift را توسعه داده و سپس در برخی از خودروهای کوچکتر خود مانند فیوژن و فیستا از گیربکس Easytronic استفاده کردند.

هیوندا – نسخه سفارشی گیربکس نیمه اتوماتیک به نام هیونداماتیک در دهه 1970 وارد بازار کرد. بعداً تغییرات بسیاری و نسخه های پیشرفته تری از جمله MultiMatic ، S-matic ، iShift و SportShift ایجاد نمود.

امیدوارم بعد از خواندن این مقاله ، دانش کاملی در مورد انتقال نیمه اتوماتیک و تفاوت بین گیربکس دستی و گیربکس نیمه اتوماتیک چیست، بدست آورید. اگر در مورد این موضوع یا نکات دیگر سؤالی دارید، در قسمت نظرات دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید. کارشناسان تعمیرگاه تخصصی ما به شما پاسخ می دهند.

 

مزایا و معایب گیربکس نیمه اتوماتیک

هر چیزی در این جهان مزایا و معایب خودش را دارد، زمانی می توان گفت آن چیز مناسب است که مزایای آن به معایبش بچربد.

در اینجا ما مزایا و معایب این مدل گیربکس را آورده ایم تا شما بتوانید به راحتی آن ها را مقایسه و ارزیابی کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

مزایا و معایب گیربکس نیمه اتوماتیک

 

گیربکس نیمه اتوماتیک چه نقاط قوتی دارد؟

  • اولین نکته مثبت در خصوص این گیربکس‌ ها، رضایت رانندگان حرفه‌ ای از آنهاست که باعث می شود بتوان راحت‌ تر به آنها اعتماد کرد. البته نباید از یاد برد که در بسیاری از موارد نیز رانندگان حرفه‌ ای از عدم امکان تعویض دنده به صورت دستی گلایه کرده‌اند.
  • روند دنده معکوس در این نمونه از گیربکس با سرعت و دقت بالایی انجام می‌ شود. به عنوان مثال در شرایطی خودرو در دنده 6 قرار دارد، نیازی به دنده 5 و 4 نخواهید داشت و مستقیما می‌ توانید آن را به دنده 3 برسانید. این در صورتی است که در گیربکس‌ های اتوماتیک چنین امکانی برای شما وجود نخواهد داشت.
  • سرعت تعویض دنده در این نمونه از گیربکس نسبت به انواع گیربکس دستی و اتوماتیک بیشتر است. از همین رو در زمان رانندگی خودروهایی که دارای گیربکس دو کلاچه هستند، شتاب بیشتری می‌ گیرند و افت دور موتور در آنها در پایین‌ ترین حد ممکن قرار دارد.
  • در نمونه گیربکس دو کلاچه صفحه خشک شاهد این هستیم که در زمان خلاص بودن خودرو، ارتباط بین گیربکس و موتور به طور کامل قطع شده و همین باعث می‌ شود تا بار اضافه از روی موتور خودرو برداشته شود. از همین رو در طولانی مدت شاهد کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

 

گیربکس نیمه اتوماتیک چه معایبی دارد؟

  • اولین و مهمترین معایب این محصولات برای ما، قیمت بالاتر آنهاست. چرا که تکنولوژی ساخت آنها نسبت به سایر نمونه‌ های گیربکس بالاتر است.
  • پیچیده بودن ساختار این تجهیزات باعث شده تا روند تعمیر آنها نسبت به سایر نمونه‌ های گیربکس دشوارتر باشد، در نتیجه هزینه تعمیر و سرویس دهی آنها نیز بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال در شرایطی که قصد تیونینگ و تقویت این خودروها را داشته باشید، قطعا باید روند سختی را طی کنید.
  • مورد بعدی وزن بالاتر گیربکس نیمه اتوماتیک نسبت به سایر انواع گیربکس است که باعث می‌ شود وزن کلی خودرو را افزایش دهند.
  • در پایان نیز بهتر است به یاد داشته باشید که هنوز بسیاری از خودروها سراغ این تکنولوژی برای گیربکس خود نرفته‌ اند، از همین رو افراد متخصص و آشنا با این نمونه از گیربکس کمتر پیدا می‌ شوند.

 

منبع: کارفرام ژاپن

 

نوشته های مشابه