6 اردیبهشت 1399 دسته بندی: تخصصی گیربکس

گیربکس S tronic چیست و چگونه کار می کند؟

اولین چیزی که می خواهید بدانید، گیربکس S tronic چیست و چگونه کار می کند؟ پاسخ این است ... فقط نام کمپانی آئودی برای آخرین نسخه گیربکس (DSG (Direct-Shift Gearbox است. در صورت تمایل می توان از S tronic و DSG به صورت مشابه استفاده کرد.

اولین چیزی که می خواهید بدانید، گیربکس S tronic چیست و چگونه کار می کند؟ پاسخ این است … فقط نام کمپانی آئودی برای آخرین نسخه گیربکس (DSG (Direct-Shift Gearbox است. در صورت تمایل می توان از S tronic و DSG به صورت مشابه استفاده کرد. با این حال قطعاً گیربکس اس ترونیک مانند مولتی ترونیک multitronic یا گیربکس تیپ ترونیک Tiptronic نیست. گیربکس مولتی ترونیک multitronic یک انتقال مداوم متغیر (CVT) است. با اجرای یک زنجیره تنشی بین دو جفت قرقره مخروطی متغیر کار می کند.

گیربکس اس ترونیک ترکیبی از ویژگی های اسپرت یک گیربکس دستی با مزایای استفاده از گیربکس اتوماتیک است. بستگی به تمایلات راننده دارد ممکن است دنده ها در حالت کاملاً اتوماتیک یا در حالت دستی استفاده شود. کلاچ دوگانه پایه فنی گیربکس اس ترونیک را تشکیل می دهد.

گیربکس S tronic
گیربکس اس ترونیک هفت سرعته

 

چگونه گیربکس S tronic کار می کند؟

گیربکس S tronic دارای دو زیر واحد است و دو کلاچ چند صفحه ای که چرخ دنده های مختلف را کنترل می کند. کلاچ بزرگ K1 که در قسمت بیرونی گشتاوراست از طریق یک شافت محکم  شماره دنده های فرد 1،3 ،5 و 7 هدایت می کند. یک شافت توخالی در اطراف شافت محکم می چرخد که به دسته کلاچ K2 کوچکتر وصل شده است که دنده های 2 ، 4 ،6 و همچنین چرخ دنده معکوس هدایت می کند.هر دو ساختار انتقال به طور پیوسته فعال هستند. اما فقط یک بار در هر زمان به موتور متصل می شوند. به عنوان مثال ، هنگامی که راننده در دنده سوم شتاب می گیرد، دنده چهارم قبلاً در ساختار انتقال دوم مشغول بوده است. کلاچ تغییر می کند K1 باز می شود و K2 بسته می شود.

گیربکس S tronic
عملکرد گیربکس S tronic هفت سرعته

 

معمولاً گیربکس اس ترونیک بسیار قابل اعتماد است. به نقل از آئودی انگلستان برای اطمینان از ادامه کار صحیح گیربکس ضروری است که روغن هر 38،000 کیلومتر تعویض شود.

منبع : آئودی تکنولوژی

نوشته های مشابه