29 آبان 1400 دسته بندی: مقالات, تخصصی گیربکس

آیا گیربکس قابل تعمیر است؟

گیربکس یکی از قسمت‌ های بسیار مهم در انواع خودروهای امروزی است که با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی داشته است.

انجام تعمیر گیربکس اتوماتیک در زمان مناسب باعث افزایش عمر مفید این قسمت ها خواهد شد. همچنین این کار در طولانی مدت می‌ تواند هزینه‌ های متوسط خودرو شما را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. البته بسیاری با این سوال دست و پنجه نرم می‌ کنند که: “آیا گیربکس قابل تعمیر است یا خیر؟” قطعا پاسخ به این سوال مثبت است اما تعمیرات گیربکس اتوماتیک یا دستی زمانی برای شما نتیجه مناسبی خواهد داشت که سراغ افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه بروید. در ادامه این مطلب از سایت گیربکس وان قصد داریم نکات مختلف مربوط به تعمیر گیربکس را با هم مورد بررسی بیشتری قرار دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آیا گیربکس قابل تعمیر است؟

لزوم تعمیر گیربکس

پیشرفت روز افزون صنعت خودروسازی باعث شده تا شاهد تنوع بالای خودروهای موجود در بازار باشیم. اولین موردی که در این زمینه باید به یاد داشته باشید تفاوت بین گیربکس ساده و گیربکس اتوماتیک است. قطعاً انجام تعمیرات گیربکس اتوماتیک نیاز به تخصص و تجربه بیشتری دارد. همچنین خودروهای خارجی موجود در ایران معمولاً دارای گیربکس‌ هایی با ساختار پیچیده‌ تر هستند. همین باعث شده تا تعمیرکاران مهارت لازم برای باز کردن و تعمیر آن و نداشته باشند و رو به تعویض این قطعات بیاورند.

این موضوع به خصوص در خودروهای چینی که بخش زیادی از بازار کشور ما را گرفته‌ اند، دیده می‌ شود. انجام تعمیر گیربکس اتوماتیک خودروهای چینی به دلیل پیچیدگی بالای این محصولات، کار هرکسی نیست و باید حتماً برای دریافت این خدمات سراغ تعمیرکاران مطمئن و حرفه‌ ای بروید.

آشنایی با انواع گیربکس

بهتر است قبل از پاسخ دادن به این سوال که آیا گیربکس قابل تعمیر است، با انواع گیربکس بیشتر آشنا شویم. در ادامه دو نوع گیربکس که در خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند و بیشتر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

  • گیربکس دستی
    گیربکس دستی که با نام گیربکس ساده نیز شناخته می‌ شود، در خودروهای کاربرد دارد که راننده باید با استفاده از کلاچ و دنده، روند تعویض دنده را انجام دهد. بیشتر ما با این نمونه از گیربکس تا حدودی آشنا هستیم و می‌ دانیم که بیشتر در خودروهای قدیمی مورد استفاده قرار می‌ گرفتند.
  • گیربکس اتوماتیک
    روند تعویض دنده با استفاده از گیربکس اتوماتیک در خودروها به شکل خودکار انجام می‌ شود. سیستم داخلی این گیربکس پیچیده‌ تر می‌ باشد و از همین رو در خودروهای امروزی می‌ توانید آنها را مشاهده کنید.

تفاوت گیربکس اتوماتیک و دستی

شناخت مشکلات مربوط به گیربکس

برای تعیین زمان انجام تعمیرات گیربکس اتوماتیک، بهتر است با علامت‌ هایی که خبر از مشکل گیربکس می‌ دهند آشنا باشید. همچنین شناخت مشکلات رایج و نشانه‌ های بروز آن به شما کمک می‌ کند تا در صورتی که هر کدام از نشانه‌ هایی که در ادامه بررسی می کنیم را مشاهده کردید، اقدامات لازم برای تعمیر یا سرویس دهی را انجام دهید. در ادامه نگاهی به مهمترینِ این موارد می‌اندازیم.

  1. بوی سوختگی
    معمولاً وقتی از گیربکس بوی سوختگی به مشام می‌ رسد، دلیل آن خراب شدن مایع درون گیربکس یا گرم شدن بیش از حد آن خواهد بود. در چنین شرایطی است که بین قسمت‌ های مختلف متحرک در سیستم گیربکس بیشتر خواهد شد. اگر در زمان مناسب به این مسئله دقت نکنید، ممکن است آسیب‌ های جدی به گیربکس وارد شود و در طولانی مدت خودرو دچار مشکلات غیرقابل بازگشت شود.
    بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل در بازه‌ های زمانی مشخصی اقدام به بازدید فنی خودروی خود کنید. همچنین در صورتی که هرگونه بوی سوختگی احساس کردید، باید سراغ تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک یا دستی مورد نظر خود بروید.
  2. صدای غیر طبیعی موتور در حالت خلاص
    وجود سر و صدای اضافه همواره خبر از مشکلات مختلف در بخش موتور خودرو می‌ دهد. اگر خودرو شما در حالت خلاص سر و صدای اضافی از خود تولید می‌ کند، یعنی گیربکس اتومبیل دچار مشکل شده است. البته باید در نظر داشته باشید که مشکلات گیربکس در شرایطی باعث می‌ شوند که زمان تغییر دنده نیز صداهای غیر عادی و ناهنجاری به گوش ما برسد. در صورت مشاهده چنین نشانه‌ های بهتر است خودرو خود را برای تعمیرات گیربکس اتوماتیک به تعمیر کار متخصص نشان دهید.
  3. گرفتن کلاچ با مشکل روبرو شده است.
    ممکن است مشکلات به وجود آمده برای گیربکس باعث شوند تا عملکرد کلاچ مختل شود و توانایی رها کردن دیسک کلاچ از فلایویل را از دست دهد. در خودروهایی با گیربکس اتوماتیک اگر چنین مشکلی به وجود بیاید، خواهید دید که هرگاه روند تعویض دنده انجام می‌ شود، صدای ناهنجاری در اثر سایش چرخ دنده‌ ها به گوش ما خواهد رسید. البته گفتنی است که این مشکل بیشتر در خودروهای با گیربکس دستی مشاهده می‌ شود و راه حل مناسب برای برطرف سازی آن نیز بررسی و تعمیر سیستم کلاچ خواهد بود.
    تعمیرات گیربکس اتوماتیک
  4. نشت مایعات و روغن
    وجود روغن گیربکس در انواع گیربکس دستی و اتوماتیک اهمیت بسیار بالایی دارد. نبودن روغن‌ های مخصوص قطعاً باعث آسیب رسیدن شدید به خودرو شما و حتی از کار افتادن قسمت‌ های مختلف آن خواهد شد. همچنین مناسب بودن مقدار و وضعیت این روغن‌ ها باعث افزایش عمر مفید گیربکس میشود. روغن موجود درون گیربکس اتوماتیک معمولاً به رنگ قرمز بوده و به راحتی می‌ توان آن را تشخیص داد. پس در صورتی که شاهد نشست این روغن بودید، بهتر است حتما سراغ مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک بروید.
  5. تغییر نکردن دنده‌ ها
    در مواردی که گیربکس آسیب جدی دیده باشد، ممکن است بعد از روشن کردن خودرو و اقدام به حرکت شاهد این باشید که چرخدنده‌ های خودرو هیچ حرکتی نمی‌ کنند. در چنین شرایطی قطعا مشکل بوجود آمده از گیربکس‌ ها خواهد بود. البته دلیل بروز این مشکل در گیربکس تا زمانی که اقدام به تعمیر آن نکنید مشخص نخواهد شد. اما نباید از یاد ببرید که حتما باید برای تعمیرات گیربکس اتوماتیک سراغ افراد مطمئن و با تجربه بروید، چرا که هر اقدام اشتباهی در این میان ممکن است باعث آسیب رسیدن به بخش‌ های دیگر خودروی شما شود.

سخن نهایی

در صورتی که سلامت خودرو و درست بودن عملکرد آن برای شما مهم است، باید حتما سرویس دهی و تعمیر گیربکس را جدی بگیرید. اگر از تعمیرکاری شنیدید که گیربکس یک خودرو قابل تعمیر نیست، بهتر است ابتدا به مهارت همان تعمیرکار شک کنید. چرا که گیربکس انواع خودروهای موجود در بازار معمولا قابلیت تعمیر دارند؛ فقط باید تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مناسب و حرفه‌ ای را پیدا کنید. در پایان نیز در صورتی که هر سوالی در مورد تعمیرات گیربکس اتوماتیک دارید، می‌ توانید با متخصصین ما در سایت گیربکس وان تماس بگیرید و مشاوره‌ های لازم برای حل مشکلات خود را دریافت کنید.

اگر شما هم با خواندن این مقاله سوالاتی برایتان پیش آمده، حتما سوالات متداول زیر را مطالعه فرمایید و چنانچه جواب سوالتان را نگرفتید، با ما تماس بگیرید.

آیا امکان تعمیر گیربکس وجود دارد؟

بله، تعمیرکاران متخصص می‌ توانند در زمینه تعمیرات انواع گیربکس دستی و اتوماتیک به شما کمک کنند. البته باید قبل از تعمیرات مطمئن شوید که تعمیرکار مورد نظر آگاهی و مهارت لازم برای این کار را داشته باشد.

چند نوع گیربکس داریم؟

به طور کلی دو نوع گیربکس در خودروها استفاده می‌ شوند که عبارتند از گیربکس اتوماتیک و گیربکس دستی

آیا سرویس دهی و تعمیر گیربکس ضروری است؟

بله، عدم رسیدگی به موقع و سرویس دهی درست گیربکس باعث بهبود عملکرد خودرو و افزایش عمر مفید این بخش از خودرو می‌ شود. البته بی‌اهمیتی نسبت به مشکلات گیربکس می‌ تواند باعث تحمیل هزینه‌ های اضافه به شما شود.

نشانه‌ های خرابی گیربکس چیست؟

بوی سوختگی، کار نکردن دنده یا از کار افتادن گیربکس، صدای ناهنجار در زمان خلاص بودن خودرو، نشت روغن از گیربکس و بروز مشکل در زمان گرفتن کلاچ نشانه‌ های بروز مشکل در این قسمت است

چطور تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مناسب خود را پیدا کنیم؟

مرکز تعمیرات گیربکس اتوماتیک مورد نظر شما باید با ساختار خودرو و نوع گیربکس شما آشنایی کامل داشته باشد و بتواند بدون هیچ مشکلی روند عیب یابی و تعمیرات را طی کند. پس حتما در خصوص تعمیرگاه مورد نظر خود باید تحقیقات کاملی داشته باشید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه