24 آذر 1397 دسته بندی: مقالات

سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز MBUX ؛ چگونه است

سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید MBUX مرسدس بنز، دارای نمایشگری عریض و توانایی‌هایی متفاوت با دیگر برندها است که همراه واقعیت افزوده و قابلیت دریافت فرامین صوتی ارائه می‌شود .

MBUX

سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی برندهای مختلف (Infotaiment System)، در نسخه‌های جدید کاملاً تغییر کرده‌اند. فناوری‌های مختلف خودروسازان، مثل کاکپیت آئودی، iDrive بی ام دبلیو یا MyFord Touch فورد، در ابتدا تنها برای کسب امتیاز بالا از سازمان‌های کیفیت‌سنجی خودروها همچون J.D Power وجود داشتند. نسخه‌های اولیه، وضوح تصویر پایین، کیفیت نامناسب ساخت، ناوبری ناکارآمد، انبوهی از گجت‌های غیرضروری و فناوری تشخیص صدای تقریباً بدون استفاده ارائه می‌دادند. با گیربکس وان همراه باشید.

اما امروز همه‌چیز متفاوت است؛ تقریباً تمام خودروسازان سیستم اطلاعات و سرگرمی ویژه‌ی برند خود را در محصولات استفاده می‌کنند و اولویت اول طراحی، کاربردی بودن، انتخاب شده است.

MBUX

چندماه پیش، بی‌ ام دبلیو با نسخه‌ی هفتم iDrive خبر ساز شد و مرسدس بنز هم هفته‌ی گذشته، پیشرفته‌ترین سیستم اطلاعات و سرگرمی ستاره‌ی سه‌پر آلمان موسوم به MBUX را در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۸، معرفی کرد. MBUX در بخش‌های زیادی مانند طراحی جذاب، کیفیت و وضوح صفحه نمایش، گجت‌های مدرن و رفاهی و کیفیت ساخت پیشرفت بزرگی کرده است اما در مواردی که البته دلیل آن جاه‌طلبی بیش ازاندازه‌ی آلمانی‌ها است، نمره‌ی منفی می‌گیرد. در مجموع MBUX مرسدس، یکی از بهترین سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی مدرن است؛ در ادامه، ویژگی‌های مختلف این سیستم مجهز را بررسی می‌کنیم.

MBUX ؛ همراه آماده به‌خدمت مرسدس

MBUX

شاید مهم‌ترین ویژگی نسخه‌ی جدید MBUX، دستیار مجازی مرسدس که هنوز نام اختصاصی آن مشخص نیست، باشد. تنها با فرامین صوتی، دستیار مرسدس بنز راهیابی ماهواره‌ای، تنظیم رادیو و حتی تغییر نورپردازی کابین را انجام می‌دهد. قابلیت‌های این دستیار مجازی مانند آمازون اکو (Amazon Echo) یا گوگل هوم (Google Home) است؛ سؤال‌های پیچیده‌ی سرنشینان با کمک گرفتن از پردازش ابری پاسخ داده می‌شود.

تشخیص صدا در MBUX هوشمند است و نیازی به پرسیدن سؤال به‌روش مشخصی نیست؛ تنها با گفتن «هی مرسدس» می‌توان برنده‌ی مسابقات مختلف ورزشی سال‌های دور را هم از دستیار مرسدس پرسید. البته هنوز دامنه‌ی کنترل تنظیمات کامل خودرو توسط این دستیار مجازی مشخص نیست؛ مشکل دیگر حساس بودن بالای این سیستم به واژه‌ی «مرسدس» است. درواقع به‌محض گفتن مرسدس، دستیار MBUX آمادگی خود را اعلام می‌کند.

سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز ؛ مجموعه‌ی کامل مدرن

MBUX

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات انواع سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی، محدود بودن رابط آن به نمایشگر لمسی، دکمه‌ی فیزیکی یا عقربه‌های چرخشی است. مهندسان مرسدس در MBUX آزادی بی‌نظیری به کاربر داده‌اند. سرنشینان با چهار روش مختلف می‌توانند درخواست‌های خود را عملی کنند؛ فرامین صوتی، تاچ‌پد COMAND، نمایشگر ۱۰.۳ اینچی لمسی و دکمه‌های مشخص روی فرمان. نکته‌ی مهم، عملکرد تقریباً بی‌نقص MBUX در هر چهار روش ارتباطی است، بنابراین تمام سلیقه‌ها در یک مجموعه پوشش داده می‌شود.

شخصی‌سازی پنل دیجیتال فرمان؛ انتخاب آزاد اطلاعات

MBUX

شخصی‌سازی پنل‌های دیجیتال پشت فرمان چیز جدیدی نیست و پیش از این در محصولات برندهای مختلف، نمونه‌های متنوع آن را دیده‌ایم. اما در MBUX، شخصی‌سازی به‌سطح جدیدی وارد شده است؛ علاوه بر سه‌حالت نمایش پیش‌فرض جذاب، امکان انتخاب نمایش کوچک یا تمام صفحه‌ی راهیاب ماهواره‌ای، سیستم‌های رفاهی و کمک‌راننده و شرایط قوای فنی وجود دارد. هر صفحه را می‌توان به‌صورت مستقل تغییر داد و البته تمام تنظیمات با حالت رانندگی خودرو، در ارتباط هستند. علاوه بر تمام این موارد، انواع قالب‌های پیش‌فرض در MBUX طراحی شده است تا رنگ‌ها و نورپردازی‌های مختلف، باب میل راننده باشد. جالب این است که حتی امکان طراحی قالب شخصی هم در این سیستم وجود دارد.

راهیاب ماهواره‌ای واقعیت افزوده؛ ترکیب بازی ویدئوی و دنیای واقعی

MBUX

طرفداران دنیای فناوری با واقعیت افزوده، پتانسیل‌ها و جذابیت‌های آن آشنا هستند. بدون شک واقعیت افزود نماینده‌ی خوبی از آینده است؛ این سیستم را در بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزارهای مختلف دیده‌ایم، اما کاربرد آن در راهیاب ماهواره‌ی MBUX مرسدس واقعاً جذاب و جدید است. یک دوربین در کنار سیستم راهیاب MBUX قرار گرفته است که در سرعت‌های پایین حرکت خودرو یا مسیردهی، روشن می‌شود؛ نام خیابان‌ها و مسیر پیشنهادی برای رسیدن به مقصد در نمایشگر MBUX با تصویر زنده ترکیب می‌شود. این سیستم به‌خصوص در مسیرهای ناآشنایی که تابلوهای راهنمایی و رانندگی خوانا نیستند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

بهترین مکان پارک؛‌ شناسایی منطقه‌های خطرناک شهر

MBUX

با همکاری پلیس، MBUX می‌تواند محله‌های پرخطر شهرها را شناسایی کند. با بررسی میزان جرائم هر منطقه، سیستم به‌صورت خودکار پارک خودرو را منع یا توصیه می‌کند. در نقشه‌ی راهیاب ماهواره‌ای MBUX، مناطق مختلف شهر با رنگ‌های سبز (کاملاً امن)، زرد (تقریباً امن) و قرمز (ناامن)‌ مشخص می‌شوند. علاوه بر این امکان نمایش تعرفه‌ی پارکینگ‌های هر منطقه نیز در سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز وجود دارد.

MBUX جدید مرسدس، ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که این موارد بزرگ‌ترین آن‌ها هستند. در پایان این مطلب، دو ضعف بزرگ این سیستم را هم بررسی می‌کنیم.

پیچیدگی سیستم و مشکلات جزئی راهیاب ماهواره‌ای

MBUX

شاید نتوان این مورد را نقطه ضعف MBUX دانست؛ درواقع به‌قدری قابلیت‌های این سیستم زیاد است که برای یادگیری تمام آن‌ها زمان زیادی لازم است. البته این مورد احتمالا برای رانندگان قدیمی هم آزاردهنده خواهد بود. مشکل منطبق نبودن برخی مسیرها با نمایشگر راهیاب، می‌تواند به ابتدایی بودن نسخه‌ی MBUX مربوط باشد. هماهنگ نبودن مسیر حرکت خودرو و راهیاب ماهواره‌ای باعث پشت سر گذاشتن یک پیچ یا مسیر مشخص می‌شود که بدون شک یک نکته‌ی منفی برای MBUX است.

 

منبع : زومیت ، مرسدس بنز

نوشته های مشابه