19 دی 1400 دسته بندی: مقالات

عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها به چه علت است؟

خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک می‌ توانند روند رانندگی را برای ما بسیار ساده کنند. اما نباید فراموش کرد که گاهی مشکلاتی برای رانندگان بوجود می‌ آورند که با داشتن آگاهی کافی به راحتی می‌ توانید آنها را پشت سر بگذارید. به عنوان مثال در بعضی از موارد و به خصوص در سربالایی‌ ها، خودرو توانایی تشخیص دنده مناسب را از دست می‌ دهد و حتی ممکن است ببینید که در این شرایط خودرو به عقب بر می گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

در صورتی که این مشکل برای خودرو بوجود آمد، حتما باید نسبت به تعمیر گیربکس اتومات اقدام کنید. چرا که این مشکل می‌ تواند به مرور زمان سلامت قسمت‌ های دیگر گیربکس و خودرو را تحت تاثیر قرار دهد و به این صورت هزینه نهایی تعمیرات افزایش یابد.

 

بخوانید: 4 علامت که نشان می دهد باید گوشه چشمی به تعمیر گیربکس خودرویتان داشته باشید

 

در ادامه این مطلب از سایت گیربکس وان قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که “عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی به چه علت است؟” با ما همراه باشید.

 

دلایل عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی

روند حرکت در سربالایی با خودرو دارای گیربکس اتوماتیک یا حتی خودروهای معمولی می‌ تواند کمی چالش برانگیز باشد. در چنین شرایطی نیروی گرانش زمین بر خلاف گشتاور خودرو اتومات نیرو وارد می‌ کند، از همین رو ممکن است شاهد به عقب رانده شدن خودرو باشد. دلیل عقب رفتن خودرو در سربالایی نیز می‌ تواند بسته به نوع خودرو، نوع رانندگی و… متفاوت باشد.

 

عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها

 

در بسیاری از موارد می‌ بینیم که در مدل‌ های خاصی از خودرو این مشکل بوجود می‌ آید. همچنین ممکن است در فاصله زمانی بین تعویض دنده‌ ها یا شروع حرکت، خودرو حرکت مختصری رو به عقب داشته باشد. برای مطمئن شدن از این که در زمان عقب رفتن خود مشکلی بوجود نیاید، می‌ توانید فاصله خود را با خودرو جلویی و عقبی به درستی تنظیم کنید.

 

آیا زمانی که خودرو در دنده قرار گرفته، به عقب حرکت می کند؟

در انواع خودروی اتومات، معمولا گیربکس همیشه درگیر است و تنها در شرایطی که خودرو را در حال خلاص قرار دهید، این قسمت عملکردی ندارد. در بسیاری از موارد مانند وقتی که در یک مسیر سربالایی در ترافیک هستیم، روند حرکت می‌ تواند کمی پیچیده باشد. به خصوص در خودروهای دارای گیربکس دستی می‌ بینیم که به محض خلاص شدن خودرو و برداشتن پا از روی ترمز، اتومبیل به سمت عقب حرکت می‌ کند و حتی امکان برخورد با خودروی عقبی بوجود می‌ آید.

در خودروهای دارای گیربکس دستی، فلایویل و کلاچ با یکدیگر در تماس نیستند. به همین دلیل اگر وقتی که پای خود را از روی ترمز بردارید، قبل از آن گاز را نگرفته باشید؛ می‌ بینید که موتور هیچ مقاومتی نشان نمی دهد. اما این موضوع در خودرو اتومات کمی متفاوت خواهد بود و در بخش بعدی توضیحات بیشتری را در این زمینه با شما در میان خواهیم گذاشت.

حرکت خودرو اتومات در سربالایی

خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک نیز می‌ توانند وقتی در سربالایی قرار دارند به سمت عقب حرکت کنند. البته این مورد تا حد زیادی به نوع خودرو و سلامت گیربکس نیز باز می گردد. اما به طور کلی می‌ توان گفت وقتی در مسیرهای سربالایی قرار دارید، خودرو اتومات قبل از حرکت ممکن است که چند ثانیه به سمت عقب حرکت کند. چرا که در فاصله تعویض دنده (به خصوص در شرایطی که در شیب ایستاده اید) نیروی جاذبه خودرو را به سمت پایین هدایت کرده و برای غلبه کردن شتاب خودرو به نیروی جاذبه، به کمی زمان نیاز است. چنین اتفاقی تا محدوده خاصی قابل قبول است، اما اگر متوجه حرکت بیش از حد خودرو به سمت پایین شدید، باید حتما اقدامات لازم برای تعمیر گیربکس اتوماتیک را انجام دهید.

در ضمن به یاد داشته باشید که در زمان رانندگی این مشکل می‌ تواند برای بسیاری از خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک بوجود بیاد، از همین رو بهتر است همواره فاصله استاندارد با خودروی جلویی خود را حفظ کنید. این کار باعث می‌ شود تا احتمال بروز تصادف در ترافیک تا حد زیادی کاهش یابد.

روش‌ های جلوگیری از عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی

در بسیاری از موارد حرکت به سمت عقب خودرو در سربالایی باعث می‌ شود تا حوادث گوناگونی رخ دهد و بهتر است به دنبال روشی برای پیشگیری از بروز این مشکل باشیم. برای پیشگیری از بروز این مشکل می‌ توانید در زمان توقف در ترافیک و در سربالایی حتما پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید تا از بروز مشکلات گوناگون جلوگیری کنید.

 

جلوگیری از عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها

 

در انواع خودرو اتوماتیک بهتر است برای رها کردن ترمز به یاد داشته باشید که خودرو را از روی حالت خلاص خارج کرده و همزمان با آن پدال گاز را نیز به آرامی فشار دهید. روند کنترل رو به عقب خودرو اتومات قطعا از خودروهایی که دارای گیربکس ساده هستند راحت‌ تر خواهد بود.

سخن نهایی

در صورتی که مشاهده کردید که خودرو اتومات در سربالایی بیش از حد به عقب حرکت می‌ کند یا عملکرد مناسبی ندارد، بهتر است سریعا اقدامات لازم برای تعمیر گیربکس اتوماتیک را انجام دهید. ساختار گیربکس اتوماتیک و نحوه عملکرد آن از پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار است.

به همین دلیل باید حتما در زمان انتخاب مرکز تعمیر گیربکس اتوماتیک دقت کافی به خرج دهید. چرا که افراد یا تعمیرگاه هایی که تجربه و مهارت کافی برای این کار را ندارند می‌ توانند باعث بروز آسیب‌های بیشتری به این قسمت شوند.

در ضمن برای مطرح کردن سوالات خود در خصوص گیربکس اتوماتیک و تعمیر آن می‌ توانید با متخصصین ما در گیربکس وان تماس بگیرید و راهنمایی‌ های لازم را دریافت کنید

    برچسب ها:

نوشته های مشابه