25 دی 1400 دسته بندی: مقالات

نوسان مصرف سوخت در خودرو های اتوماتیک به چه دلیل اتفاق می افتد؟

خودروهایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند، نسبت به خودروهایی با گیربکس دستی معمولا بنزین بیشتری مصرف می‌ کنند. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می‌ شود ماشین‌ های اتومات مصرف سوخت بیشتری داشته باشند.

شاید شما هم موضوع نوسان مصرف سوخت در خودروهای اتوماتیک را شنیده باشید. یکی از مهمترین دغدغه‌ های افراد هنگام خرید ماشین میزان مصرف سوخت آن است. اگر شما هم قصد خرید خودرو را دارید و بین انتخاب خودرو با دنده دستی یا اتومات برایتان تردیدی به وجود آمده است، پیشنهاد می‌ کنیم تا انتهای این مقاله از سایت گیربکس وان با ما همراه باشید. در این مطلب به بررسی عوامل موثر بر نوسان مصرف سوخت در خودروهای اتوماتیک می‌ پردازیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

خودرو اتوماتیک و مصرف سوخت

گیربکس یکی از قطعات مهم خودرو است که نقش مهمی در مصرف سوخت دارد. بیشترین هزینه برای رانندگان هزینه بنزین است، از این رو هنگام خرید ماشین افراد تمام جوانب را درباره مصرف سوخت در نظر می‌ گیرند. خودروهای اتوماتیک به دلایل مختلفی ممکن است از خودروهای معمولی بنزین بیشتری مصرف کنند. زیرا کنترل همه چیز به صورت خودکار در دست گیربکس است.

مصرف سوخت بالا در گیربکس اتوماتیک

زمانی که با خودرو دنده‌ ای (گیربکس دستی) رانندگی می‌ کنید، کنترل بیشتری بر روی عملکرد موتور، تعویض دنده‌ ها و نحوه انتقال قدرت به چرخ‌ ها دارید. از این رو می‌ توانید در شرایط مختلف دنده را به دلخواه خود تغییر دهید. این امر موجب می‌ شود مصرف بنزین کمتری را شاهد باشید. البته با پیشرفت تکنولوژی و بهبود سیستم گیربکس های اتومات در برخی از ماشین‌ ها، مصرف سوخت پایین آمده است. حتی بعضی از ماشین‌ های اتوماتیک مصرف کمتری نسبت به ماشین‌ هایی با دنده دستی دارند.

مهمترین دلایل نوسان مصرف سوخت در خودروهای اتومات

گیربکس های اتوماتیک به خاطر شرایط مختلفی که هنگام رانندگی ایجاد می‌ کنند، می‌ توانند باعث مصرف بیشتر سوخت شوند. طبق تحقیقات گیربکس های اتوماتیک 5/0 تا 16 درصد مصرف سوخت بیشتری نسبت به گیربکس‌ های دستی دارند. از مهمترین دلایلی که باعث می‌ شود ماشین‌ های اتومات نسبت به ماشین‌ های دنده دستی بنزین بیشتری مصرف کنند، عبارتند از:

1- خلاص نشدن دنده هنگام توقف های کوتاه

هنگام رانندگی با خودروهای دنده‌ ای (گیربکس دستی) وقتی راننده به دلایل مختلف مانند ایستادن پشت چراغ قرمز، توقف کوتاهی دارد؛ برای آنکه پای خود را از روی کلاچ آزاد نماید دنده را به حالت خلاص در می‌ آورد. به موجب این امر مصرف سوخت کمتر می‌ شود. اما در خودرو اتوماتیک ممکن است راننده فراموش کند دنده را از حالت D یا همان درایو درآورد و خودرو در زمان توقف همچنان گیربکس و موتورش فعال و درگیر باشد. در این صورت مصرف سوخت بیشتر می‌ شود، زیرا ماشین به حالت استراحت در نیامده است.

یکی از نکاتی که هنگام رانندگی با ماشین‌ های دنده اتومات باید به آن توجه ویژه‌ ای داشت، همین مورد است. خلاص کردن دنده خودروهای اتوماتیک هنگام توقف تا حد زیادی می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. اگر ماشینی با گیربکس اتومات دارید، حتما هنگام توقف‌های بیش از 2 دقیقه دنده را در حالت N یعنی خلاص قرار دهید.

بخوانید: 5 کاری که به هیچ وجه نباید در خودروهای اتوماتیک انجام دهید!!!

 

2- تعداد دنده های کمتر

برخی از ماشین‌ های اتوماتیک دارای گیربکس با تعداد دنده‌ های کمتر هستند. ماشین‌ های دنده دستی دارای 5 الی 6 دنده هستند اما برخی از خودروهای اتوماتیک 4 دنده دارند. این امر موجب می‌ شود خودرو در سرعت‌ های بالا مصرف سوخت بیشتری داشته باشد. زمانی که تعداد دنده‌ ها بیشتر باشد، قدرت تولیدی در دور کمتر موتور به چرخ‌ ها منتقل شده و این ویژگی باعث کاهش مصرف سوخت می‌ گردد.

3- تاخیر در تعویض دنده

از آنجایی که گیربکس های اتوماتیک با توجه به تصمیم خود اقدام به تعویض دنده می‌ کنند، ممکن است در مواردی تاخیر در تعویض صورت بگیرد. تعویض با تاخیر دنده و بالا رفتن دور موتور مصرف سوخت بیشتر را در پی خواهد داشت.

4- خرابی و ایجاد مشکل در سنسورها

خراب بودن سنسور در خودرو اتومات دلیل نوسان مصرف سوخت

گیربکس های خودروهای اتوماتیک دارای سنسورهای هوشمندی هستند که زمان لازم تعویض دنده را مشخص می‌ کنند. این سنسورها با توجه به قدرت و دور موتور اقدام به تعویض دنده می‌ نمایند. از این رو اگر این قطعات دچار مشکل و خرابی شده باشند، ممکن است هنگام رانندگی تعویض دنده در دور موتور بالاتر یا پایین تر از حد استاندارد صورت بگیرد. در نتیجه این امر مصرف سوخت بالا می‌ رود.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی دلایل اصلی که موجب نوسان مصرف سوخت در خودروهای اتوماتیک می شود، پرداختیم. اطلاع داشتن از این موارد کمک می کند تا در انتخاب بین خودرو دنده دستی و اتوماتیک با دقت بیشتری عمل کنید.

اگر شما هم با خواندن این مقاله سوالاتی برایتان پیش آمده، حتما سوالات متداول زیر را مطالعه فرمایید و چنانچه جواب سوالتان را نگرفتید، با ما تماس بگیرید.

مصرف سوخت خودرو اتوماتیک بیشتر است یا خودرو با دنده دستی؟

ماشین‌ هایی که از گیربکس‌ های قدیمی اتوماتیک استفاده می‌ کنند، به خاطر عوامل مختلفی از مصرف سوخت بیشتری نسبت به ماشین‌ های دنده‌ ای برخوردار هستند. در حال حاضر کارخانجات خودروسازی گیربکس های اتوماتیک را ارتقا داده‌ اند به صورتی که مصرف بنزین آنها از بسیاری از ماشین‌ های دنده دستی کمتر نیز شده است.

دنده معکوس در مصرف سوخت خودرو اتوماتیک چه تاثیری دارد؟

به صورت کلی استفاده از دنده معکوس یعنی کاهش دنده از بالا به پایین تا حدی مصرف سوخت را بالاتر می‌ برد. فرقی ندارد گیربکس خودرو اتوماتیک یا دستی باشد، در هر صورت برای دنده معکوس نیاز به نیرو و قدرت بیشتری است. از این رو هنگام استفاده از دنده معکوس توان زیادی توسط موتور به چرخ ها منتقل می‌ گردد و مصرف بنزین بیشتر می‌ شود.

برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به کجا مراجعه کنیم؟

اگر خودرویی اتوماتیک دارید، برای سرویس و تعمیر گیربکس اتوماتیک باید به مراکز معتبر و مجاز مراجعه کنید. تعمیر گیربکس اتومات از لحاظ فنی کمی سخت‌ تر و پیچیده‌ تر نسبت به تعمیر گیربکس‌ های دنده‌ ای است. مجموعه گیربکس وان به عنوان بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک آماده ارائه انواع خدمات سرویس و تعمیر گیربکس های اتومات به شما عزیزان با بالاترین کیفیت است.

دلایل خراب شدن زودتر گیربکس اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی چیست؟

گیربکس اتومات از حساسیت بیشتری برخوردار است و به خاطر عواملی همچون ضربه‌ های ناگهانی ناشی از دنده معکوس، تولید گرمای بیشتر، تاخیر در تعویض دنده، خلاص نشدن دنده هنگام توقف، از کار افتادن سنسورها، درگیری بیش از حد در تغییر سرعت و … ممکن است زودتر در معرض خرابی قرار بگیرد.

هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس های اتومات با توجه به نوع خرابی مشخص می‌ گردد. قطعات مختلفی ممکن است دچار مشکل شوند مانند سنسورها، چرخ دنده‌ ها و … که تعمیر یا تعویض هرکدام از آنها با مبلغ متفاوتی صورت می‌ گیرد. به طور کلی هزینه تعمیر گیربکس اتوماتیک از هزینه تعمیر گیربکس دنده‌ ای دستی بیشتر است.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه