27 آذر 1400 دسته بندی: مقالات

چرا گیربکس اتوماتیک تقه می زند؟

استفاده از انواع گیربکس اتوماتیک باعث شده تا روند رانندگی برای ما راحت‌ تر باشد. اما نباید این موضوع را فراموش کرد که به وجود آمدن مشکلات مختلف برای این قسمت از خودرو همواره چالش‌ های مختلفی را در مسیر ما می گذارد. یکی از مشکلات تقه زدن گیربکس اتوماتیک خودرو است که حتماً باید آن را جدی بگیرید.

بروز این مشکل دلایل مختلفی دارد و بعد از پیدا کردن منشاء به وجود آمدن آن، باید راه‌ حل‌ های مطمئن برای حل این مشکل را شناسایی کنیم. در ادامه این مطلب از گیربکس وان متخصصین ما قصد دارند به این سوال پاسخ دهند که «چرا گیربکس اتوماتیک تقه می‌ زند؟» و نکاتی را در این زمینه با شما در میان بگذارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

دلیل تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟

این مشکل می‌تواند در اثر دلایل مختلفی مانند خرابی شیر رادیاتور، مشکلات مربوط به رانندگی، بروز اختلال در روند کاری روغن گیربکس، شل شدن اتصالات، آسیب دیدن سوپاپ‌ ها و… به وجود بیاید. در بسیاری از موارد ممکن است نشانه‌ هایی خبر از بروز این مشکل در گیربکس بدهند و یا در مواردی خاص ممکن است ناگهان گیربکس اتوماتیک خودرو شروع به تقه زدن کند.

بعد از پیدا کردن منشاء هر مشکل باید اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک کنید تا از پیشرفته آن جلوگیری کنید. هر کدام از این مشکلات را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد و نکاتی را در خصوص برطرف سازی آنها با شما در میان می‌ گذاریم.

بروز اختلال در اتصالات گیربکس اتوماتیک

نامناسب بودن و یا شل بودن اتصالات در اون گیربکس اتوماتیک به مرور زمان باعث می‌ شود تا این قسمت‌ ها بیشتر مستهلک شوند. در مواردی مشاهده شده که این ضربه‌ ها حتی بعد از تعمیر گیربکس اتوماتیک ادامه دارند. عدم رسیدگی به این مشکل می‌ تواند باعث خرابی رام گیربکس و خراب شدن دسته موتور گردد.

پس در صورتی که هرگونه لرزش و یا ضربه خفیف در زمان کار گیربکس اتوماتیک احساس کردید، باید حتما به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه‌ ای مراجعه کنید و اقدامات لازم برای برطرف سازی آن را انجام دهید. چرا که عدم رسیدگی به این مشکل می‌ تواند هزینه‌ های اضافی زیادی را برای تعمیر گیربکس و سایر قسمت‌ های خودرو به شما تحمیل کند.

نامناسب بودن شیوه رانندگی

در بسیاری از موارد تعمیر گیربکس اتوماتیک نمی‌ تواند مشکل تقه زدن این قسمت را حل کند، چرا که روند رانندگی فرد منشاء به وجود آمدن این مشکل است. روند رانندگی با خودروهایی که مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند، می‌ توان گفت شیوه خاصی دارد که برای بهتر رانندگی کردن باید نسبت به آن آگاه باشید. در صورتی که فشار پای شما روی گاز نامنظم باشد و به شکلی عصبی این کار را انجام دهید، روند کاری گیربکس مختل خواهد شد.

 

تاثیر رانندگی بد در آسیب به گیربکس اتومات

 

این موضوع به خصوص در خودروهایی که از سیستم پردازشگر یا کامپیوتر داخلی استفاده می‌ کنند، بیشتر دیده می‌ شود. این سیستم‌ ها تلاش می‌ کنند تا رفتار راننده را تشخیص دهند و طبق آن الگو عملکرد مناسبی در زمان کار از خود نشان دهند. نداشتن الگوی مشخص و رفتاری برای رانندگی باعث می‌ شود تا دما در گیربکس افزایش یابد و به این صورت عمر روغن موجود در این قسمت کاهش پیدا می کند. از سوی دیگر فشار دادن پا روی پدال گاز به صورت ناگهانی باعث اعمال ضربه بخش‌ های داخلی گیربکس خواهد شد و به مرور زمان همین موضوع می‌ تواند مشکلات زیادی را برای خودرو شما به وجود بیاورد.

روغن، سیال مهم در خودروها
آشنایی با مهم‌ترین سیالات و روغن های موجود در خودرو

ضعیف شدن سوپاپ‌ ها و شیرهای برقی

روند کاری گیربکس اتوماتیک تا حد زیادی به روغن موجود در آن بستگی دارد و شیرهای برقی به همراه سوپاپ‌ ها وظیفه کنترل فشار روغن در این قسمت را بر عهده دارند. در صورتی که هر کدام از این قسمت‌ ها دچار مشکل شوند، خواهید دید که فشار روغن کافی به درون گیربکس جاری نمی‌ شود و همین باعث بروز مشکل در سرووها خواهد شد.
بی‌ اهمیتی به این موضوع به مرور زمان می‌ تواند خود را با تقه زدن در بخش گیربکس نشان دهد. از همین رو مراکز فروش گیربکس اتومات یا تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه‌ ای همواره به مشتریان خود پیشنهاد می‌ کنند که سلامت شیرهای برقی و سوپاپ‌ های این قسمت را جدی بگیرند.

کثیف شدن فیلتر روغن یا ناکارآمد بودن روغن گیربکس

وظیفه روغن گیربکس کاهش دما بین قسمت های مختلف است و در صورتی که عملکرد خود را از دست دهد، شاهد افزایش اصطکاک و افزایش دما در این قسمت‌ ها خواهیم بود. در چنین شرایطی به مرور زمان بخش های مختلف گیربکس مانند چرخ دنده ها، سوپاپ ها، پمپ روغن و شیر‌ها دچار مشکل می‌ شوند. در نتیجه ممکن است گیربکس خودرو شما در یک دنده خاص شروع به تقه زدن کند.

پیشنهاد متخصصین ما در تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک این است که بعد از ۳۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد، نیمی از روغن موجود در گیربکس را تعویض کنید یا در صورتی که کارکرد خودروی شما به ۱۲۰ هزار کیلومتر رسیده است کل روغن را به وسیله دستگاه ساکشن خارج کرده و مجددا آن را پر کنید.

خراب شدن شیر رادیاتور روغن

استفاده از رادیاتور برای روغن گیربکس باعث می‌ شود تا حرارت این قسمت همواره در حد تعادل باقی بماند. در صورتی که در این سیستم مشکلی بوجود بیاید، شاهد فرار روغن از بین صفحات و بخش‌ های مختلف گیربکس خواهیم بود. در نتیجه ممکن است اصطلاحا گیربکس، دنده را ول کند، از همین رو گیربکس به اتاق ضربه خواهد زد.

خراب بودن شیر رادیاتور یکی از مشکلاتی است که روند خنک سازی روغن را دچار اختلال می‌ کند و باعث افزایش دمای آن می‌ شود. این شیرها در بعضی خودرو‌ها به صورت الکتریکی و در نمونه‌ های دیگر به صورت هیدرولیکی هستند و برای تعمیر گیربکس اتومات در این شرایط، حتما باید سراغ تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه‌ ای بروید.

نباید فراموش کنید که شاید تعمیرکار مورد نظر نتواند منشاء مشکل بوجود آمده را به درستی تشخیص دهد و همین می‌ تواند افزایش هزینه‌ های بعدی را در پی داشته باشد؛ پس همیشه سراغ مراکز سرویس دهی و تعمیر مطمئن بروید.

مکانیک خودرو خودتان شوید
از کجا بفهمیم گیربکس اتومات سالمه؟

تقه زدن گیربکس اتوماتیک در زمان دنده عقب

 

تقه زدن گیربکس اتوماتیک در دنده عقب

در صورتی که زمان دنده عقب صدایی غیر عادی یا ضربه هایی از گیربکس احساس می‌ کنید، به احتمال زیاد بخشی از گیربکس شما دچار مشکل شده است. وقتی خودرو در حالت دنده عقب قرار می‌ گیرد، روند حرکت گیربکس معکوس می‌ شود و همین باعث می‌ شود تا جریانِ روغن موجود در این قسمت نیز تغییر کند.

در صورتی که وضعیت سلامت گیربکس شما نامناسب باشد، می‌ توانید تاثیرات آن را در زمان دنده عقب بهتر مشاهده کنید. پس در صورتی که هر گونه اختلالی در این شرایط مشاهده کردید، بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت مشکل، به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. چرا که در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه‌ های سنگین به مراکز فروش گیربکس اتومات برای خرید این محصولات خواهید بود.

اگر شما هم با خواندن این مقاله سوالاتی برایتان پیش آمده، حتما سوالات متداول زیر را مطالعه فرمایید و چنانچه جواب سوالتان را نگرفتید، با ما تماس بگیرید.

دلیل تقه زدن گیربکس اتوماتیک خودرو چیست؟

این مشکل می‌ تواند به دلایل مختلف رخ دهد و در این مطلب ما این موارد را به صورت کامل بررسی کرده‌ ایم.

آیا تقه زدن گیربکس عادی است؟

این معمولا نشانه بروز مشکلات جدی‌ تر مربوط به گیربکس است و حتما در اسرع وقت باید نسبت به عیب یابی و تعمیر آن اقدام کنید.

چطور مشکلات مربوط به تقه زدن گیربکس خودرو را رفع کنیم؟

مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک و استفاده از خدمات آنها قطعا بهترین راه حل برای شما خواهد بود.

روند تعمیر تقه زدن گیربکس اتوماتیک چقدر طول می‌ کشد؟

در صورتی که مشکل مربوطی به تعویض روغن گیربکس باشد، نهایتا به 1 ساعت زمان نیاز دارید. اما اگر بخش‌ های داخلی گیربکس آسیب دیده باشند، باید سراغ تعمیر آنها بروید که ممکن است تا 2 روز نیز به طول بیانجامد.

آیا رفع عیب گیربکس که مشکل تقه زدن دارد ساده است؟

خیر، بهتر است این کار را به افراد متخصص بسپارید. چرا اگر روند تعمیر گیربکس به درستی انجام نشود، در آینده هزینه‌ های سنگینی را به شما تحمیل خواهد کرد.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه