18 اسفند 1400 دسته بندی: تخصصی گیربکس

راهنمای جامع تعمیر کمک گیربکس

تعمیر کمک گیربکس از تعمیرات مهم در حوزه خودرو و مکانیک خودرو است. در یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه ای، تمام نیاز شما از یک تعمیر حرفه ای در نظر گرفته می شود. این نیاز می تواند شامل برطرف کردن صداهای مختلف گیربکس یا مشکلات گیربکس در تعویض دنده یا کشش باشد.

در این مقاله از مقالات گیربکس وان، می خواهیم به آموزش تعمیر کمک گیربکس بپردازیم. این آموزش می تواند جنبه های مختلفی را در بر بگیرد؛ پس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با تعمیرات کمک گیربکس به طور کامل آشنا کنیم.

 بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتوماتیک

چرا نیاز به تعمیر کمک گیربکس داریم؟

می دانیم که گیربکس ها جزو قطعات بسیار مهم و اصلی در موتور خودرو به شمار می روند. این قطعات باید همیشه مراقبت شوند تا کمترین خطرات ممکن، آنها را تهدید کنند. در بررسی کمک گیربکس های مختلف، شاهد مشکلات مختلفی برای آنها هستیم. این مشکلات شاید در ابتدا کوچک باشند، اما در ادامه می توانند باعث خرابی های بیشتر و پرهزینه تر شوند.

مشکلات کمک گیربکس ها می توانند باعث مختل شدن کل سیستم انتقال نیرو شوند. این مشکلات در ابتدا که کوچک هستند باید رفع شوند. بهتر است در ابتدا که کوچکترین صداهای ناهنجار یا عملکرد نامناسب از این گیربکس ها می بینید، اقدام به تعمیر آنها بکنید.

 

به چه دلایلی کمک گیربکس دچار خرابی می شود؟

در یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک می توان انواع مختلفی از مشکلات کمک گیربکس ها را مشاهده کرد. این مشکلات می توانند به دلایل مختلفی رخ داده باشند. قبل از شروع تعمیرات کمک گیربکس، باید ابتدا تمام این دلایل را بشناسید، عیب یابی کمک گیربکس را به خوبی انجام دهید و سپس به سراغ انجام مراحل تعمیر بروید.

به عنوان بخش مهمی از آموزش تعمیر کمک گیربکس، شناخت خرابی ها می تواند کمک شایانی به رفع مشکلات شما بکند. البته دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است کمک گیربکس ها خراب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند؛ برخی از مهم ترین این دلایل عبارت اند از:

  • عدم مراقبت و رسیدگی منظم به این بخش مهم انتقال قدرت در موتور
  • عدم توجه به صداهای ناهنجار و غیر طبیعی در مدت زمانی طولانی
  • عدم رعایت تعویض دنده ها به موقع و با نظم
  • کار کشیدن بیش از ظرفیت کمک گیربکس در استفاده های طولانی مدت

و…

تمام این موارد شاید در همان ابتدا باعث خرابی کمک گیربکس نشوند، اما قطعا در مدت زمان های طولانی و در دفعات زیاد، می توانند خرابی های زیادی به بار آورند. مسلما هر چه میزان خرابی کمک گیربکس شما بیشتر باشد، هزینه تعمیرات کمک گیربکس هم بیشتر خواهد شد.

چگونه مانع از خرابی کمک گیربکس شویم؟

کمک گیربکس با وجود مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و ضربه و عملکردهای سنگین، می تواند بسیار حساس هم باشد. معمولا حساسیت کمک گیربکس ها به این دلیل است که این قطعات همیشه در حال فعالیت هستند و هر وقت شما بخواهید حرکت کنید و از نیروی مازاد بهره ببرید، این بخش فعال است. این یعنی کمک گیربکس ها در انتقال نیرو بسیار تاثیرگذار هستند.

خرابی های کمک گیربکس ها بسیار شایع اند؛ اما می توان با انجام دادن چند نکته ساده، از آنها به خوبی جلوگیری کرد. این نکات عبارت اند از:

1- رانندگی آرام و بدور از هیجان

رانندگی بدون فشار، هیجان و با آرامش، می تواند تضمینی بر عمر بالای کمک گیربکس شما باشد. این مهم هنگامی می تواند تجلی بیشتری بیابد که شما در استفاده های طولانی مدت هم بتوانید روی کمک گیربکس خود حساب باز کنید.

2- تعویض دنده ملایم

تعویض دنده ملایم یکی دیگر از اقداماتی است که برای سالم نگه داشتن کمک گیربکس و خود گیربکس می توانید انجام دهید. این کار می تواند باعث کاهش خرابی های احتمالی و یا باعث کاهش شدت خرابی ها شود.

3- سرویس های دوره ای به موقع

سرویس های دوره ای از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از خرابی های بسیار زیاد و شایع کمک گیربکس ها هستند. این سرویس ها باعث می شوند تا کمک گیربکس شما سالم باقی بماند. هزینه های تعمیرات ریز و ضروری کمتر شوند و در استفاده های طولانی مدت، خیالتان از بابت عملکرد مناسب کمک گیربکس راحت باشد.

4- انتخاب بهترین متریال هنگام تعمیر

اگر به هر دلیل نیاز به تعمیر این بخش از خودروی خود داشتید، سعی کنید از بهترین متریالی که در بازار می بینید استفاده کنید. متاسفانه بسیاری از افراد، نسبت به انتخاب متریال با جنس بهتر تردید دارند. این تردید ها در نهایت منجر به کاهش عمر مفید قطعات در استفاده های مختلف خواهد شد.

⇐ حتما برایتان پیش آمده است: عقب رفتن خودرو اتومات در سربالایی ها و دلایل بروز آن

چه نکات مهمی در تعمیرات کمک گیربکس ها باید رعایت شوند؟

در این راهنمای تعمیر گیربکس و کمک گیربکس، به شما می گوییم که چه نکاتی را برای تعمیر این سیستم کوچک ولی کاربردی در موتورها رعایت کنید. البته، این بحث بطور تخصصی، نیاز به آموزش حضوری و ویدئویی خواهد داشت؛ اما ما در سطح این مقاله و در سطح مورد نیاز شما، نکاتی بسیار مهم را به شما می گوییم که رعایت آنها بسیار نتیجه بخش خواهند بود.

به عنوان اولین نکته، هیچ گاه کمک گیربکس و قطعات آن را پس از خاموش کردن موتور، بلافاصله باز نکنید. موتور پس از روشن ماندن، به دمای بسیار بالایی می رسد. در این دما، باز کردن یکباره کمک گیربکس و اقدام به تعمیر آن، کاری بسیار اشتباه است.

علاوه بر این، سعی کنید قبل از شروع تعمیرات، از ثابت بودن خودرو اطمینان حاصل کنید. در ادامه، می توانید نکات زیر را برای ادامه مسیر در نظر بگیرید:

1- وقت شناس بودن

به عنوان یک نکته مهم در آموزش تعمیر کمک گیربکس و یادگیری آن، زمان شناس بودن برای شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود. سعی کنید از همان ابتدای مراجعه مشتری به تعمیرگاه گیربکس، زمان دقیق تعمیر کمک گیربکس را تعیین کنید. این زمان دقیق می تواند باعث ارائه برآورد بهتر مدت زمان تعمیرات و همچنین زمان خوابیدن خودرو در تعمیرگاه شود.

2- استفاده از قطعات یدکی و متریال با کیفیت

سعی کنید در تعمیر انواع کمک گیربکس، از بهترین قطعاتی که در بازار می بینید، استفاده کنید. این کار باعث می شود تا در ادامه کارکرد کمک گیربکس، مشکل خاصی پیش نیاید؛ بلکه بتوان با مراقبت های ساده، از انواع خرابی های سنگین جلوگیری کرد.

متریال خوب فقط محدود به قطعات مختلف نمی شوند؛ بلکه شما می توانید با در نظر داشتن متریالی که در حین تعمیر استفاده می کنید، نتیجه ای بسیار مناسب بدست آورید. برای مثال، از انواع روغن های مختلف که برای تعمیر استفاده می کنید، می توانید بهترین ها را انتخاب کنید.

3- شناخت مشکل کمک گیربکس و ارائه راه حل مناسب

در مرحله بعد، باید عیب یابی کمک گیربکس را به خوبی انجام دهید. این مرحله در آموزش تعمیر کمک گیربکس اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا شما ابتدا باید بدانید که مشکل اصلی کجا است و سپس اقدام به تعمیر آن بکنید.

به عنوان مثال، اگر در هنگام حرکت، صدای تق تق از کمک گیربکس می آید و در هنگام توقف این صدا متوقف می شود، می توان مشکل را از قطعات چرخ دنده ای دید.

البته باید دقت داشته باشید که عیب یابی کمک گیربکس به این سادگی ها هم نیست! پس از چندین سال تجربه و چندین تعمیر موفق، می توان گفت که می توانید عیب یابی را به خوبی انجام دهید.

4- تعیین هزینه تعمیرات کمک گیربکس از ابتدا

بهتر است همانند زمانبندی، هزینه تعمیرات کمک گیربکس را هم از همان ابتدا تعیین کنید. سعی کنید با در نظر داشتن زمان خود، متریالی که قرار است استفاده کنید، بزرگی یا کوچکی مشکل کمک گیربکس و… نسبت به تعیین هزینه اقدام کنید. در این بخش، سعی کنید کار را در نهایت ظرافت به تصویر بکشید و هزینه را به دقیق ترین شکل ممکن بیان کنید.

5- رعایت اصل انصاف و مشتری مداری

رعایت انصاف و مشتری مداری هم جایگاه ویژه ای دارد. بهتر است کمک گیربکس را با کمترین هزینه و بهترین پشتیبانی تعمیر کنید؛ زیرا این بخش از موتور ممکن است دوباره دچار مشکلات مختلف شود. سعی کنید پس از تعمیر کمک گیربکس، در صورت بروز خرابی جدید، نسبت به تعمیر آن سخت گیر نباشید.

6- خدمات مناسب با هزینه ای اقتصادی

در آخر، پیشنهاد می شود این تعمیرات را با کمترین هزینه ممکن انجام دهید. کمک گیربکس برخلاف بخش های دیگر خودرو ها مثل جلوبندی، خرابی کمی ندارد و زود به زود باید نسبت به تعمیر یا بازبینی آن اقدام کنید. هزینه پایین برای تعمیرات کمک گیربکس را می توانید با گیربکس وان تجربه کنید. ما در کنار شما با سابقه حرفه ای چند ساله، همراهی شیرینی را رقم خواهیم زد.

جمع بندی

در این مقاله از مقالات سایت گیربکس وان (مرجع بزرگ تعمیرات گیربکس اتوماتیک)، تمام آنچه درباره تعمیر کمک گیربکس نیاز داشتید را بررسی کردیم. گفتیم که خرابی کمک گیربکس دلایل مختلفی می تواند داشته باشد. به تبع تعمیرات کمک گیربکس هم متفاوت است و می تواند به روش های مختلفی انجام پذیرد.

در بررسی علل خرابی گیربکس و کمک گیربکس سعی کنید تمام جوانب را در نظر بگیرید. همچنین نحوه استفاده و مراقبت از این بخش مهم موتور خودرو را هم در بررسی های خود قرار دهید. اگر در این زمینه سوالات بیشتری دارید، می توانید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

تعمیرات کمک گیربکس چگونه است؟

برای تعمیرات کمک گیربکس، ابتدا عیب یابی این بخش انجام می شود، سپس هزینه و زمان مشخص برای تعمیر برآورد می شود. در آخر هم پروسه تعمیر شروع می شود.

زمان لازم برای تعمیر کمک گیربکس چقدر است؟

معمولا حدود 3 الی 5 روز را برای انواع تعمیر کمک گیربکس در نظر می گیرند. در این زمان، تمام تلاش بر این است تا خرابی کمک گیربکس به خوبی حل شود.

چرا شناخت علائم خرابی کمک گیربکس مهم است؟

شناخت این علائم باعث می شوند تا بتوانید در کوتاه ترین زمان، نسبت به تعمیر گیربکس اقدام کنید. همچنین باعث جلوگیری از خرابی های بزرگ تر خواهد شد.

چرا کمک گیربکس خراب می شود؟

ممکن است شما به درستی از این بخش مهم خودرو مراقبت نکرده باشید، سرویس های دوره ای را به خوبی انجام نداده باشید یا در مشاهده خرابی های کوچک، سهل انگاری کرده باشید.

بهترین مرکز تعمیرات کمک گیربکس کجا است؟

گیربکس وان بعنوان مرجع برتر تعمیر گیربکس های اتومات و دنده ای، خدمات رضایت بخش و حرفه ای را در زمینه تعمیر کمک گیربکس ارائه می دهد.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه