16 بهمن 1400 دسته بندی: مقالات

صداهای غیر طبیعی در خودرو اتوماتیک را بهتر بشناسید!

صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک می توانند دلایل متعددی داشته باشند. برخی از این دلایل مربوط به بخش خود گیربکس بوده و برخی دیگر نیز مربوط به بخش هایی اند که با گیربکس در ارتباط هستند.

یکی از انواع صداهایی که در خودرو اتومات ممکن است شنیده شود، صدای تعویض دنده اتومات است. این صدا در حالت عادی وجود ندارد، اما با تعویض دنده به سرعت این صدا را خواهید شنید. اما دلیل این صدا و راهکار برطرف نمودن آن چیست؟ در ادامه این مقاله از گیربکس وان همراه ما باشید تا شما را با انواع صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک آشنا کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

البته ناگفته نماند بسیاری از این خرابی های و صدای ناهنجار به دلیل اشتباهات متداولی است که بسیاری از افراد هنگام رانندگی با خودرو اتوماتیک انجام می دهند. اگر شما هم به دنبال این هستید که هر چه دیرتر خودرویتان دچار خرابی شود، نکاتی که در مقاله دیگری با عنوان “افزایش عمر گیربکس اتوماتیک با رانندگی استاندارد” گفته شده را حتما بخوانید.

 

چرا صدای غیر طبیعی از موتور خودرو اتوماتیک مهم است؟

انواع خودروی اتومات در کشورهای مختلف وجود دارند که هر یک با توجه به محبوبیت در بین مردم، طرفداران مختلفی دارد. هر یک از خودروها ممکن است مشکلات جزئی و یا بسیار زیادی داشته باشند که باعث می‌شوند شما نسبت به کوچکترین صدای آنها نیز حساس شوید.

معمولاً موتور خودروهای اتوماتیک از حساسیت بالایی برخوردار است و باید دائماً چک کنید تا مشکل خاصی برای آن پیش نیاید.

مخصوصاً اگر خودروی شما ایرانی است و حجم موتور کمی دارد، فشارهای بسیار زیادی برای افزایش شتاب یک باره تحمل خواهد کرد؛ به همین دلیل باید مرتباً چک کنید تا مشکل گیربکس اتومات شما روز به روز بدتر نشود.

همه ما با صدای یک موتور عادی که در حال توقف کار می کند، آشنا هستیم. یا مشکل خودروی شما این است که در حالت توقف صداهای ناهنجار تولید می کند یا ممکن است در حال حرکت و در شرایط خاصی این صدا را بشنوید.

برای مثال، ممکن است در سربالایی ها و زمان هایی که فشار زیادی به موتور اتومات شما وارد می‌شود، صدای عجیب غریب مثل تق تق و یا صدای ساییده شدن فلزها را بشنوید.

این صداها هر یک بیانگر مشکلات متعددی هستند که با توجه به احتمالاتی که گفته می شود، ممکن است این مشکلات به سادگی قابل تشخیص باشند.

اما به طور کلی بهتر است اطلاعات بیشتری نسبت به خرابی و صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک داشته باشیم تا بتوانیم خودمان تشخیص دهیم که آیا گیربکس اتومات خودرو قابل تعمیر است؟ سوال دیگری که مهم است که برایش جوابی داشته باشیم این است: تعویض کردن گیربکس بهتر است یا تعویض آن؟ و سپس اقدام به عمل کنیم.

برای این کار ابتدا بیایید بررسی کنیم که خرابی های مهم موتور خودروی شما چه چیزهایی می توانند باشند.

 

مهم ترین خرابی های گیربکس اتوماتیک که باعث ایجاد صدا می شوند!

مهم ترین نکته قبل از اینکه با انواع خرابی های گیربکس آشنا شوید این است که از کجا میتوان فهمید که گیربکس اتوماتیک سالمه؟ پس از جواب به این سوال می توان به سراغ مرحله بعدی رفت.

مشکلات مختلفی وجود دارند که باعث خواهند شد شما به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید. بهتر است قبل از مراجعه، این نکته را بدانید که شما خودتان نیز می توانید تا حدودی این صداها را تشخیص دهید. تعمیرات گیربکس اتوماتیک تخصصی اند و نمی توان آنها را براحتی انجام داد؛ اما می توان با تشخیص این صداها، تعیین کرد که آیا می توانید تا یک مرکز تعمیر گیربکس اتومات خود را برسانید یا خیر.

تعمیر گیربکس اتوماتیک با سوال و جواب از خود شما آغاز خواهد شد. معمولا گیربکس های اتومات دارای مشکلات فراوانی هستند که نیاز به بررسی های مکرر دارند؛ حال باید این بررسی ها به حداقل برسند تا شما بتوانید به راحتی خودروی خود را برانید.

 

برخی از مهمترین خرابی های گیربکس اتومات عبارتند از:

  • معکوس کشیدن های ناگهانی
  • صدای جیغ
  • صدای سایش جسم های فلزی
  • صدای ضربه از قسمت های مختلف خودرو
  • صدای خر خر
  • صدای سوت های ممتد
  • صدای سفتی دنده درون گیربکس
  • صدای دنده هنگام تعویض

و …

 

هر یک از این صداها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند، اما بهتر است شما بدانید که چه مشکلاتی می تواند گیربکس شما را به صورت کلی تهدید کند.

صدای جیغ و خر خر و همچنین سایش جسم های فلزی می تواند بسیار خطرناک باشد؛ زیرا گیربکس شما قطعا تحت فشار است که چنین صداهایی از آن شنیده می شود.

 

 

حتما بخوانید: 3 راه برای تقویت گیربکس اتومات

 

 

به طور کلی صدای غیر عادی از گیربکس می تواند دلایل زیر را داشته باشد:

  • کم شدن روغن گیربکس
  • کثیف شدن فیلتر روغن
  • خراب شدن مبدل گشتاور
  • کثیف شدن روغن گیربکس
  • خرابی درون گیربکس

و …

 

اهمیت تعمیر گیربکس اتوماتیک

 

  • اگر گیربکس اتوماتیک خودروی ما تعویض دنده معکوس غیر منتظره می کند، مشکل چیست؟

مراکز تعمیرات گیربکس اتومات در بخش های مختلفی سوالات مختلفی را پاسخ خواهند داد. اما اینکه شما به یکباره شاهد دنده معکوس دادن خودرو اتومات خود شوید که در راحتی کامل این کار را انجام نمی دهد، باید به برخی مشکلات برای گیربکس شک کنید.

معمولاً این مشکل می‌تواند ناشی از بخش الکترونیک خودروی شما باشد؛ ولی ممکن است حسگرهای مختلفی درون خودروی شما خراب شده باشند یا ممکن است حتی خودروی شما در بخش اتصالات گیربکس تنظیم اصلی خود را از دست داده باشد. علاوه بر این، ممکن است روغن گیربکس شما نیز تنظیم نباشد.

همچنین مشکلات مختلف می‌تواند درون گیربکس شما ایجاد شده باشد. به هر حال، این مشکلات را می توان با بررسی های مختلفی اصلاح کرد. مهم این است که شما بتوانید در اسرع وقت نسبت به شنیدن و درک این صداها کوشا باشید و به سرعت ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید.

 

  • اگر صدای تق تق از گیربکس بیاید چه کنیم؟

شنیدن صدای تلق تلق یا تق تق از گیربکس اتومات خودرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از این دلایل می تواند خشکی گیربکس هنگام کار کردن باشد؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که گیربکس شما روغن خود را تا میزان زیادی از دست داده است یا از خلوص و صافی آن تا حد زیادی کم شده است. می توانید به سرعت نسبت به تعویض روغن گیربکس و واسکازین موتور خود اقدام کنید.

با مراجعه به مرکز تعمیر گیربکس اتومات یک چکاپ کلی و آچار کشی برای گیربکس خود در نظر داشته باشید؛ زیرا این صداها ممکن است علاوه بر مشکلات روغن، ناشی از مشکلات سایش قطعات نیز باشند.

همچنین ممکن است برخی از صداهای دیگر قطعات خودرو به گیربکس منتقل شوند تا شما این صدا را از اینجا بشنوید؛ یعنی مشکل در خود گیربکس شما نباشد و شما احساس کنید که صدا و مشکل از گیربکس است.

به هر حال این مشکلات یکی از مهمترین مشکلات گیربکس ها و صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک بودند. بهتر است اگر آنها را به طور مداوم می شنوید، به سرعت اقدام به بررسی خودروی خود بکنید.

 

جمع بندی

تعمیر گیربکس اتوماتیک خودرو اتومات پس از شناخت صداهای غیر طبیعی امکان پذیر است. بهتر است قبل از مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک نسبت به شناخت صدا های غیر طبیعی موتور خودرو اقدام کنید.

گفتیم که صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک می توانند مانند صدای سایش جسمی فلزی به یکدیگر، صدای تلق تلق، صدای ضربه های مختلف از نقاط مختلف موتور خودرو، صدای جیغ یا سوت ممتد، صدای دنده هنگام تعویض شدن و … باشد.

با شناخت هر یک از این صداها می توانید نسبت به تعمیر مناسب موتور خودروی خود اقدام کنید. گیربکس وان بعنوان مرجع ارائه اطلاعات گیربکس و تعمیرات آن، همیشه همراه شما است تا بهترین خدمات را برای شما ارائه کند. اگر این مقاله برای شما مفید بود، حتما آن را برای دوستان خود ارسال کنید.

 

اگر شما هم با خواندن این مقاله سوالاتی برایتان پیش آمده، حتما سوالات متداول زیر را مطالعه فرمایید و چنانچه جواب سوالتان را نگرفتید، با ما تماس بگیرید.

صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک ناشی از چیست؟

صداهای غیر طبیعی در خودروهای اتوماتیک را می توان ناشی از مشکلات زیاد موتور خودرو بخصوص در بخش گیربکس دانست. معمولا گیربکس های اتومات اگر جنس اصل نباشند، مشکلات زیادی برای شما بهمراه خواهند داشت.

مهم ترین خرابی های گیربکس اتومات چیست؟

برخی از مهم ترین خرابی های گیربکس اتومات عبارت اند از: خرابی قطعات داخلی گیربکس، صدا های عجیب و غریب سوت ممتد از گیربکس، صدای تق تق از گیربکس، صدای ضربه از موتور و …

گیربکس اتوماتیک بهتر است یا دستی؟

اگر می خواهید درون شهر رانندگی های طولانی مدت و پشت ترافیک داشته باشید، گیربکس اتومات برای شما بهتر است. اگر می خواهید از خرابی های گیربکس ها در امان باشید، گیربکس دستی برای شما بهتر خواهد بود.

چرا خودروی گیربکس اتومات بخریم؟

خودرو گیربکس اتومات می تواند خیال شما را از کلاچ گرفتن ها و دنده عوض کردن های متوالی راحت کند. این گیربکس ها فناوری پیشرفته ای دارند ولی کمی قیمت بالاتری نیز دارند.

بهترین ارائه کننده خدمات گیربکس در غرب تهران؟

گیربکس وان با افتخار به عنوان یکی از بهترین مراجع ارائه کننده خدمات گیربکس همراه شما است. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه