30 تیر 1398 دسته بندی: تخصصی گیربکس

حالت اضطراری گیربکس یا دنده 3 چیست ؟

حالت اضطراری گیربکس زمانی اتفاق می افتد که گیربکس نیازمند تعمیر است.

حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک یا دنده 3  زمانی اتفاق می افتد که گیربکس دچار مشکل شده است. البته در بعضی خودرو ها تعداد دنده های خودرو بیشتر است نظیر شش، هفت و هشت دنده این عدد متفاوت است.

حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک

کامپیوتر با تشخیص عیب گیربکس را در یک دنده خاص قرار میدهد تا خودرو به اولین تعمیرگاه مراجعه کند. در بعضی خودرو ها با خاموش کردن خودرو، یا برداشتن سر باطری از این حالت خارج می شود. خطای گیربکس را جدی بگیرید.

گاهی اوقات کثیفی روغن هیدرولیک و از بین رفتن خاصیت آن باعث می‌شود که نه‌تنها به‌درستی اجزای مختلف را روغن‌کاری نکند، بلکه دمای آن نیز به سرعت تغییر کند . در این حالت منجر به حالت اضطراری گیربکس اتوماتیک می شود. در این شرایط باندها و صفحات درست درگیر نمی‌شوند.شیرها و سوپاپ‌های بلوک هیدرولیک و سرووها دچار گرفتگی و نقص در عملکرد می‌شوند. خصوصا اگر روغن آلوده به ذرات معلق شده باشد. تورک کانورتور و پمپ روغن نیز کاملا کثیف می‌شوند. در این شرایط بدیهی است که گیربکس با ضربه دنده را تعویض کند و حتی دچار گیجی و مکث شود.

گرفتگی بیش از حد فیلتر نیز موجب داغ‌شدن و خوردگی پمپ هیدرولیک گیربکس و پایین آمدن فشار تورک کانورتور و خط اصلی روغن می‌شود. در بیشتر موارد گیربکس هنگام روبه‌رو شدن با این شرایط، وارد حالت اضطراری شده و در یک دنده مشخص (نظیر دنده 3) باقی می‌ماند. علائم هشداری در مقابل راننده روشن می‌شوند (چشمک‌زدن نمایشگر دنده درگیر). توصیه می‌شود که هر 30 الی 60 هزار کیلومتر (بسته به مدل گیربکس) نیمی از روغن هیدرولیک گیربکس تعویض شود. در کارکردهای بالاتر (مثلا 120 هزار) کل روغن ساکشن شود یا گیربکس باز شده و روغن کامل خالی شود و فیلتر از آلودگی پاک شود.

بیشتر بخوانید: تعمیر گیربکس اتوماتیک

نوشته های مشابه