23 بهمن 1400 دسته بندی: تخصصی گیربکس

تعمیر گیربکس اتوماتیک چه زمانی لازم است؟

خودروهای امروزی مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند و زحمت دنده عوض کردن را از دوش ما برداشته‌ اند. نقش گیربکس در خودروهای اتومات بسیار مهم است؛ از همین رو باید نهایت دقت و توجه خود را برای نگهداری از این بخش به کار بگیرید. اگر به مشکلات عادی گیربکس خود رسیدگی نکنید، آنها باعث خرابی کامل گیربکس اتوماتیک خواهند شد.

هزینه تعویض گیربکس نسبت به تعمیر گیربکس اتوماتیک بسیار بالاتر است و حتی گاه می‌ تواند هزینه‌ های بیش از تعویض موتور خودرو به شما تحمیل کند.

زمان مناسب برای تعمیر گیربکس اتوماتیک

از همین رو باید پاسخ این سوال را بدانید که «تعمیر گیربکس چه زمانی لازم است؟» در ادامه این مطلب متخصصین ما در سایت گیربکس وان توضیحاتی را در خصوص تعمیرات گیربکس اتوماتیک در اختیار شما قرار خواهند داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

چه زمانی به تعمیر گیربکس اتوماتیک نیاز داریم؟

معمولاً خرابی گیربکس با نشانه‌ هایی همراه است که شناخت آنها کمک می‌ کند زودتر از موعد از مشکلات آن باخبر شوید. از سوی دیگر آشنایی با مشکلات رایج انواع گیربکس اتوماتیک و دلایل به وجود آمدن آنها باعث می‌ شود تا بتوانید زمان مناسب برای تعمیرات گیربکس اتومات را بهتر تشخیص دهید.

صد البته نباید از این موضوع غافل شوید که آشنایی با این مشکلات رایج باعث می‌ شود تا در زمینه نگهداری از گیربکس خودرو اتوماتیک نیز بهتر عمل کنید و در طولانی مدت شاهد کاهش هزینه‌ های متوسط خودرو باشید.

هر کدام از این موارد را در ادامه به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

  • روشن شدن چراغ اخطار موتور خودرو

زمانی که چراغ اخطار موتور خودرو اتوماتیک روشن می‌ شود به این معنی است که احتمال بروز مشکلات مختلف برای خود را در آینده وجود دارد یا همین الان نیز مشکلاتی رخ داده است.

خودروهای امروزی مجهز به گیربکس اتوماتیک معمولاً دارای سیستم‌ های پیشرفته هستند از انواع سنسور در قسمت های مختلف آن استفاده شده است. همراه با روشن شدن چراغ چک خودرو به معنای خراب شدن قطعی گیربکس اتوماتیک نیست.

روشن شدن چراغ اخطار خودرو

اما به هر حال احتمال خراب شدن گیربکس نیز وجود دارد و بهتر است به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر مراجعه کرده و دلیل روشن شدن چراغ اخطار موتور خودرو را جویا شوید. توجه به چراغ اخطار موتور خودرو باعث میشود تا روند تعمیرات گیربکس اتومات با هزینه پایین‌تر انجام شود و به سایر قسمت های خودرو نیز آسیب نرسد.

 

  • نشت روغن گیربکس یا پایین آمدن سطح آن

اگر در محل عبور خودرو یا جایی که آن را پارک کرده‌ اید، مایع قرمز روشن یا قرمز تیره به چشم خورد، احتمالا مشکل از گیربکس است. بی‌اهمیتی به این موضوع باعث می‌ شود تا آسیب‌ های جدی بسیاری به خودرو اتومات وارد شود و هزینه نهایی برای تعمیر گیربکس اتوماتیک به طرز قابل توجهی افزایش یابد.

به یاد داشته باشید که روغن گیربکس بر خلاف روغن موتور، به مرور زمان و در اثر حرکت نباید کاهش پیدا کند. پس در صورتی که شاهد کم شدن سطح روغن گیربکس اتوماتیک بودید، احتمال نشتی بسیار بالاتر است. به صورت نرمال بهتر است روغن گیربکس اتوماتیک هر 30 الی 40 هزار کیلومتر تعویض شود.

کم شدن این روغن در بخش گیربکس باعث می‌ شود تا اصطکاک بین قطعات داخلی این قسمت افزایش یابد و به مرور زمان با عکس خرابی کامل گیربکس شود. اما اگر زودتر از موعد این مشکل پی ببرید و به بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید، هزینه لازم برای تعمیرات تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

 

پیشنهاد می شود بخوانید: دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک

 

  • خارج شدن دنده از جای خود

روش بسیاری از موارد می‌ بینیم که زمان رانندگی خودرو اتوماتیک، اتومبیل قدرت گشتاور یا کشندگی خود را از دست می‌ دهد یا دنده از جای خود خارج می‌شود.

بروز این مشکل می‌ تواند باعث وقوع حوادث گوناگون گردد و از لحاظ ایمنی خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. بسیاری از دارندگان انواع خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک ترجیح می‌ دهند در این شرایط با فشار بیشتر پدال گاز، این مشکل را برطرف کنند. اما انجام چنین کاری در طولانی مدت تنها باعث خرابی بیشتر گیربکس خواهد شد.

در برخی از موارد دلیل اصلی بروز این مشکل، ایجاد اختلال در سیستم اتوماتیک خودرو است. پیشنهاد می‌ شود در صورتی که به چنین مشکلی برخوردید برای تعمیر گیربکس اتوماتیک اقدامات لازم را انجام دهید و حتی الامکان با خودرو رانندگی نکنید چرا که می‌ تواند خطرات مختلفی را به همراه داشته باشد.

 

  • احساس کردن بوی سوختگی

در بسیاری از موارد وقتی بوی سوختگی به مشام می‌ رسد، باید به سلامت گیربکس اتوماتیک و بخش‌ های داخلی آن شک کرد. وظیفه روغن گیربکس کاهش اصطکاک و روانکاری بین بخش‌ های مختلف این قسمت می‌ باشد.

احساس بوی سوختگی در گیربکس اتوماتیک

زمانی که روغن گیربکس کارایی خود را از دست می دهد، شاهد افزایش اصطکاک و به تبع آن افزایش دما خواهیم بود. در صورت بی اهمیتی به این مشکل می‌ بینید که تعمیرات گیربکس اتومات بسیار پیچیده خواهند شد و هزینه‌ های زیادی را به شما تحمیل می‌ کند.

 

  • صدای کوبش، وزوز یا ناله در زمان خلاص بودن خودرو

اگر در زمان رانندگی یا وقتی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد، صدایی شبیه به زوزه در گیربکس اتوماتیک احساس کردید یا در قسمت زیرین خودرو کوبش مشاهده شد، به احتمال زیاد گیربکس اتوماتیک دچار مشکل شده است. به گوش رسیدن این صدا‌های ناهنجار در خودروهای اتومات می‌ تواند نشان دهنده مشکلات مختلف گیربکس اتوماتیک مانند کم شدن روغن یا از دست رفتن کارایی آن باشد.

در صورتی که نسبت به این موضوع بی اهمیت باشید، ممکن است دیر یا زود گیربکس شما به صورت اساسی خراب شود و هزینه‌ های زیادی را برای تعویض آن متحمل شوید. پیشنهاد متخصصین گیربکس وان این است که به محض مشاهده نشانه‌ های گفته شده حتماً به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کرده و از خدمات آنها استفاده کنید.

 

  • درگیر نشدن گیربکس و حرکت نکردن خودرو

در بسیاری از موارد دارندگان خودرو اتوماتیک ممکن است مشاهده کنند که وقتی خودرو در حالت دنده عقب قرار می‌ گیرد، تغییری در عملکرد آن به وجود می‌آید. همچنین ممکن است در زمان حرکت نیز ببینید که دنده به درستی جا نمی رود و همین حرکت خودرو را با اختلال مواجه می‌ کند. به عقیده متخصصان این مشکل ممکن است به دلیل کم شدن روغن گیربکس اتوماتیک رخ دهد. در چنین شرایطی تعویض روغن گیربکس می‌ تواند باعث حل چنین مشکلی شود.

همچنین در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو دچار مشکل شده و برای حل این مشکل گیربکس نیاز به ریست کردن سیستم کامپیوتر خواهید داشت. بروز چنین مشکلی خبر از اختلالات جزئی گیربکس اتوماتیک می‌ دهد و بهتر است برای کاهش هزینه‌ ها و جلوگیری از خرابی بیشتر سریعاً نسبت به تعمیر گیربکس اتومات اقدام کنید.

 

  • لرزش غیر عادی جعبه دنده

روند کار گیربکس اتوماتیک به صورتی است که تعویض دنده بسیار روان و راحت انجام می‌ شود. از همین رو در صورت مشاهده هرگونه لرزش و ضربه در زمان تعویض دنده؛ ممکن است گیربکس دچار مشکل شده باشد.

در صورت عدم رسیدگی به این مشکل خواهید دید که میزان لرزش یا ضربه افزایش می‌ یابد و کم کم عملکرد این قسمت از خودرو اتوماتیک به مشکل بر می‌ خورد. بی توجهی به این موضوع باعث می‌ شود تا به مرور زمان شاهد خراب شدن چرخ دنده‌ های درون گیربکس اتوماتیک شوید.

اما وقتی در مراحل اولیه و به محض مشاهده اولین لرزش‌ ها روند تعمیرات گیربکس اتومات را طی کنید، با هزینه نهایی کمتری قادر به حل این مشکلات خواهید بود.

 

سخن نهایی

شناخت مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک در این مطلب آنها را خدمت شما معرفی کردیم، می تواند به این سوال پاسخ دهد که تعمیر گیربکس چه زمانی نیاز است. پیشنهاد متخصصین گیربکس وان به شما این است که حتماً با هوشیاری بیشتری به وضعیت خودرو اتوماتیک توجه کنید و هر کدام از نشانه‌ های بالا را مشاهده کردید، کاملاً جدی بگیرید.

متخصصین گیربکس وان می‌ توانند راهنمایی‌ های لازم برای انجام روند تعمیرات گیربکس اتوماتیک را در اختیار شما قرار دهند. از همین رو برای مطرح کردن سوالات خود و دریافت مشاوره در خصوص زمان مناسب برای تعمیر گیربکس اتوماتیک می‌توانید با ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول
چطور زمان مناسب برای تعمیر گیربکس را مشخص کنیم؟

شناخت مشکلات رایج گیربکس و نشانه‌ های بروز آنها می‌ تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند.

هزینه نهایی تعمیر گیربکس چقدر است؟

هزینه تعمیر گیربکس با توجه به زمان مراجعه به تعمیرگاه و مشکل به وجود آمده می‌ تواند متفاوت باشد. اما اگر مشکلات شما شدت یابد مجبور به تعویض گیربکس اتوماتیک خواهید بود که هزینه آن حتی از تعویض موتور خودرو نیز بیشتر است.

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک چه مواردی هستند؟

مشکلات رایج گیربکس اتوماتیک می‌ توانند به دلایل مختلفی رخ دهند که برای شناخت بهتر آنها می‌ توانید این مطلب را مطالعه کنید.

نشانه‌ های خرابی گیربکس اتوماتیک کدامند؟

خرابی گیربکس اتوماتیک معمولاً با نشانه‌ های گوناگونی همراه است که در این مطلب آنها را خدمت شما معرفی کرده‌ ایم.

در صورت بی توجهی به مشکلات گیربکس اتوماتیک چه اتفاقی رخ می دهد؟

در صورتی که به مشکلات مختلف گیربکس اتوماتیک بی اهمیت باشید، هزینه‌ های نهایی تعمیرات این قسمت را به شدت افزایش خواهید داد. همچنین اگر مجبور به تعویض گیربکس اتوماتیک شوید، باید هزینه‌ های بالاتر از قیمت تعویض کل موتور را پرداخت نمایید.

    برچسب ها:

نوشته های مشابه