9 دی 1398 دسته بندی: تخصصی گیربکس

گیربکس دو کلاچ (DCT) چیست؟

گیربکس دوکلاچه چگونه کار می‌کند؟

گیربکس دو کلاچ (DCT) چیست؟

گیربکس دو کلاچ که از این به‌بعد در قالب DCT به آن اشاره می‌کنیم، در اصل یک نوع گیربکس اتوماتیک است که از دو کلاچ مختلف استفاده می‌کند و دربین علاقه‌مندان دنیای خودرو به گیربکس نیمه اتوماتیک، دستی بدون کلاچ و دستی خودکار هم معروف است.گیربکس دوکلاچ (DCT) معمولاً عملکردی شبیه به گیربکس های اتوماتیک معمولی دارند، یعنی پدال کلاچ وجود نداشته و اهرم تعویض دنده چهار حالت زیر را دارد:

  • حالت P یا پارک (Park)
  • حالت R یا دنده عقب (Reverse)
  • حالت N یا خلاص (Neutral)
  • حالت D یا درایو (Drive)

هدف از وجود DCT ، به حداقل رساندن فاصله زمانی بین تعویض دنده می باشد.با این مزایا می توان به بهبود عملکرد و مصرف سوخت اشاره کرد.هرچه زمان کمتری در تعویض دنده در هنگام شتاب صرف شود ،  وسیله نقلیه سریعتر شتاب می گیرد.شتاب‌گیری خودروهای مجهز به DCT بسیار لذت‌بخش و بدون تکان شدید است که سواری را برای تمام سرنشینان، راحت‌تر می‌کند. اما شاید جذاب‌ترین مزیت آن برای خریداران خودرو، مصرف سوخت بهینه‌تر باشد.

گیربکس دو کلاچ (DCT) چیست؟

گیربکس های دوکلاچ نیز معایب مخصوص به خود را دارند.یکی از این معایب، وزن زیاد و ابعاد بزرگ این نوع گیربکس است. درست است که تاثیر مثبتی که گیربکس دوکلاچه در عملکرد خودرو می گذارد باعث می شود وزن زیاد آن جبران شود. اما ابعاد بزرگ این نوع گیربکس می تواند برای خودروسازان مشکل زا باشد. همچنین گیربکس های دوکلاچه قیمت بسیار بالایی دارند. می توان گفت تقریباً در تمامی خودروهایی که با گیربکس دوکلاچه عرضه می شوند، این آپشن چندین هزار دلار به قیمت خودرو اضافه خواهد کرد. بنابراین مشتری باید واقعاً به این نوع گیربکس احتیاج داشته باشد که چنین مبلغی را برای آن بپردازد. در نهایت گیربکسی را انتخاب کنید که با آن از رانندگی لذت می برید.

 

گیربکس دو کلاچ (DCT) چیست؟

 

منبع:بی ام و بلاگ (BMW Blog)

نوشته های مشابه